Het is wel essentiel om te weten wat en hoe je lichaam doet en hoe je er het beste mee om kunt gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,
Biologie is een schoolvak dat gegeven wordt op de lagere en middelbare school. Het is ook een studierichting op de universiteit en een wetenschap. Het schoolvak biologie betreft algemene kennis van de wetenschap. Op de lagere school worden vooral planten, het menselijk lichaam en dieren behandeld, terwijl op de middelbare school dieper wordt ingegaan op deze onderwerpen.
12 jaar geleden
Dat ligt er aan wat voor een vak je gaat doen, het is natuurlijk wel goed voor je algemene kennis dat je weet wat bepaalde stoffen kunnen doen. En biologie is natuurlijk wel een echt vak, je kunt er dingen van leren en hierop word verder geborduurd dat dingen en objecten verder kunnen worden ontwikkeld. Ook word er bijvoorbeeld voor autopsisch gebruik gemaakt van het vak biologie om bepaalde zaken te onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als je later niets met biologie wilt gaan doen, is biologie een vak wat zeer nuttig is om gehad te hebben. Het geeft je basiskennis over veel aspecten van het menselijk lichaam waardoor je later belangrijke dingen kunt begrijpen die je zonder dit vak niet begrepen zou hebben.
Op deze manier kun je bijvoorbeeld ziektes die je later in je leven tegen zult komen beter begrijpen en kunnen zien hoe en waarom dit gebeurt en misschien zelfs kunt bedenken wat een oplossing kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vertelt niet op welke school je zit. Als je op het VMBO zit is biologie een verplicht vak als je in de sector Zorg en Welzijn je diploma wilt halen.
Als je op HAVO of VWO zit is biologie verplicht als je profiel Natuur en Gezondheid doet. Dus ja; biologie is een echt vak. En of je het echt nodig hebt is afhankelijk van je sector- of profielkeuze. ALs je een andere sector of profiel hebt gekozen (of gaat kiezen) dan is biologie niet verplicht en dus "niet echt nodig".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een basiskennis aan biologie heb je eigenlijk je hele leven wel nodig.

Verder heb je het nodig in heel veel opleidingen. bv agrarische opleidingen, zorg opleidingen, scheikunde opleidingen, opleidingen waar milieu of milieutechniek belangrijk zijn... en natuurlijk als je bioloog wil worden. En er zijn genoeg beroepen waarin je als bioloog aan de slag kan.

Verder wordt een zekere algemene ontwikkeling verwacht als je een hogere opleiding gaat doen. Ongeacht welk vak. Er wordt wel enigszins aangenomen dat je dingen die je op de middelbare school gehad hebt in grote lijnen nog wel weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, biologie is een echt vak, een waardevol vak zelfs. En ik vind het eigenlijk jammer dat ik dat maar twee lesjaren gekregen heb. Want daarna koos ik voor een talenpakket, en daar hoorde dat niet bij. Maar dankzij de televisie, en tegenwoordig internet heb ik er toch een boel bijgeleerd. Belangrijke informatie! Vooral als je bijvoorbeeld nagaat hoeveel eigenlijk onnozele vragen door pubers worden gesteld over ongesteld worden en zijn, pilgebruik, seksuele contacten en de kans op zwanger zijn. Vragen die eigenlijk niet nodig zouden moeten zijn...
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een stuk langer biologie gehad op de middelbare school en ik kan je mededelen dat die dingen bedroevend weinig behandeld worden.