Hoe zien de examens op de universiteit eruit?

Waarschijnlijk hangt dit af van vakgebied tot vakgebied maar toch wil ik het weten van een aantal vakken als psychologie, japanologie, wiskunde... Van sommige leerkrachten hoor ik dat het hele, lange en uitgebreide examens zijn en sommige leerkrachten zeggen dat het examens zijn van 4 vragen. Persoonlijke ervaringen zijn ook altijd handig.

Toegevoegd na 18 minuten:
In België heb je geen tentamens op de middelbare school dus ik heb eigelijk ook geen idee wat dat is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Je hebt verschillende soorten tentamens - tentamens waarbij kennis getoetst wordt zullen vooral vragen inhouden waarop je het antwoord uit eerder behandelde lesstof moet beschrijven.
Tentamens waarbij inzicht getoetst wordt, zullen eerder een casus-achtige vorm aannemen, waarbij een situatie geschetst wordt en jij noteert wat je daarmee zou zou doen.
Vergis je niet in het aantal vragen: een tentamen met 4 inzichtvragen kan langer werk zijn dan een tentamen met 30 'feitenvragen' - als jij bij een antwoord uitgebreid moet motiveren waarom je dat antwoord geeft, kost dat meer tijd en moeite dan wanneer je alleen maar een jaartal hoeft te geven bijvoorbeeld.
Wat je kunt doen, is aan docenten vragen of er proeftentamens zijn die je mag inzien (bijvoorbeeld van eerdere jaren), of zoeken op internet naar proeftentamens. Dan krijg je een beter beeld van de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daar kun je inderdaad moeilijk iets algemeens over zeggen. Soms lijken de tentamens op proefwerken op de middelbare school. Er zijn tentamens met alleen meerkeuzevragen, tentamens met alleen open vragen, en gemengde tentamens.
Er zijn tentamens met veel vragen waarop je een kort antwoord kunt geven, maar ook tentamens met heel weinig vragen, maar waarop je dat een uitgebreid antwoord moet geven.
Daarnaast zit er ook verschil tussen eerstejaars tentamens en hogerejaars tentamens.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zit hier te minnen? +!