Hoe kan ik het woord dienen anders gebruiken? Zie uitleg

Ik moet een uitleg/ander woord hebben voor het woord dienen in ze van : De jongens DIENEN veel sneeuw te hebben voor langlaufen

Weet jij het antwoord?

/2500

Nodig hebben.

In deze zin kun je 'moeten' gebruiken en 'te' kan je dan weglaten. En ik zou 'voor' veranderen in 'om te'.

Als je de zin helemaal omgooit kan je het ook anders omschrijven: "Om te kunnen langlaufen is voor de jongens veel sneeuw onontbeerlijk". Maar als je alleen het werkwoord *dienen* wilt vervangen en de zin hetzelfde wilt houden, dan kan het worden: "De jongens verlangen veel sneeuw te hebben voor [sic; beter is: om te] langlaufen".

Oeps dat is wel een heel eigenaardige zin hoor. Daar 'dient' aan gesleuteld te worden als je het mij vraagt ;-) Ik ga dus voor een andere 'uitleg' in plaats van enkel maar een ander 'woord' Je zou onder andere kunnen schrijven: Een dik pak sneeuw is noodzakelijk om de jongens comfortabel te laten langlaufen. ... Indien je enkel de woorden 'dienen te hebben' zou vervangen door bijvoorbeeld 'behoeven' dan zou jouw zin nog steeds met haken en ogen aan elkaar hangen. Maar misschien is jouw leerkracht op school wel anders opgeleid dan ik en steekt het verder niet zo nauw? Succes ermee!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100