hoe kan je de klemtoon herkennen in een zin?

ik heb morgen een toets over de klemtoon maar ik snap nog niet hoe ik die kan herkennen ik doe veel testjes op internet maar ik heb ze steeds fout! wie kan het me uitleggen is er misschien een trucje voor?

en dan gewoon in het nederlands

Toegevoegd na 1 minuut:
en dan bedoel ik met de ee en de ie wanneer komt er dan een ë

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.5K

Antwoorden (5)

Klemtonen zijn tonen in een zin die de richting ervan aangeven. Een goed voorbeeld kun je in het filmpje zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet goed kunt horen waar een klemtoon zit kun je het volgende doen: pak een balletje (of doe alsof) en probeer het op de klemtoon weg te gooien (of, wederom, doe alsof ;) ). Bijvoorbeeld het woord 'symfonie'. Pak de bal... richten... "SYM"... "FO"... "NIE!!" (op "nie" gooi je de bal, want daar zit de klemtoon). Als je dit met een aantal woorden doet, krijg je een gevoel waar een klemtoon zit.
Als je het dan nog niet zeker weet, probeer dan de klemtoon is op de andere lettergreep te leggen. Als je het verkeerd doet klinkt dat heel raar. Dan kies je dus die klemtoon die het natuurlijkst klinkt. (Probeer maar eens met 'symfonie': SYMfonie klinkt niet, symFOnie klinkt ook niet, symfoNIE klinkt het best.)
Wat dat trema betreft: als de klemtoon op de laatste lettergreep zit komt er een extra 'e' bij. Bijvoorbeeld: allergieën. De klemtoon zit bij dit woord op de laatste lettergreep (gie).

Toegevoegd na 2 minuten:
* is = eens "...probeer dan de klemtoon eens..." bedoel ik ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien helpt het door de zin in je hoofd langzaam op te zeggen.
Probeer tijdens het opzeggen dan zachtjes mee te tikken met je voet (of hand of gewoon in je hoofd).
Klemtonen zitten op de momenten dat je tikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er komt een trema op de e als je het woord anders verkeerd zou lezen:als voorbeeld skiën dat lees je met de puntjes asl ski-en 2 lettergrepen dus. zou je die puntjes weglaten dan staat er skien, en dat zou je dan ook zo uit moeten spreken.
En dan weet niemand waar je het over hebt.
in bijgaande link staat het wat uitgebreider
12 jaar geleden
Valt de klemtoon op de laatste of enige lettergreep, dan volgt er aan het eind van het woord een extra e met daarop een trema:

drie - drieën
categorie - categorieën
epidemie - epidemieën
genie - genieën
industrie - industrieën
knie - knieën
melodie - melodieën

Valt de klemtoon niet op de laatste lettergreep, dan volgt er geen extra e aan het eind van het woord, maar zet je een trema op de laatste e:

assurantie - assurantiën
bacterie - bacteriën
ceremonie - ceremoniën (ceremonies kan ook)
kolonie - koloniën
porie - poriën

Als woorden op -ie in het meervoud een -s krijgen, schrijf je die s eraan vast, dus nooit met een apostrof ertussen. Het maakt daarbij niet uit, waar de klemtoon ligt:
bougie - bougies
ruzie - ruzies
tralie - tralies

dus niet bougie's, ruzie's of tralie's!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het probleem meer dat robert119 niet hoort waar de klemtoon ligt en daardoor de regeltjes niet kan toepassen.