NRC handelsblad heeft over de voor- en nadelen van examenspreiding in een uitgebreid artikel geschreven. Het artikel is al weer van ruim 2 jaar geleden. Zie bron hieronder.

De laatste twee jaren is mijns inziens er niet veel publicatie geweest over dit onderwerp. Maar misschien heb ik iets gemist. Duidelijk is dat er behoefte bestaat aan flexibilisering van de centrale examens. Maar het hoe en het wat – daarover is men nogal verdeeld. Directieleden en examensecretarissen zijn doorgaans veel vernieuwingsgezinder dan met name docenten algemene vakken. VMBO-docenten zijn grotere voorstanders van flexibilisering dan HAVO / VWO docenten.

Worden door flexibilisering reële knelpunten of problemen opgelost op de school. Een vraag is in hoeverre het mogelijk zal zijn de uiteenlopende wensen met een flexibel examensysteem naar tevredenheid van allen te bedienen. Moeten examens op papier of achter het beelscherm?
Een andere vraag is hoe de scholen meer maatwerk geboden kan worden zonder kwaliteitsverlies. Wordt de uitvoeringslast niet nog groter? Deze sterke verdeeldheid bemoeilijkt het doen van aanbevelingen voor de toekomstige inrichting van de centrale examens.
Men is er nog niet uit.

Een uitgebreid artikel is als DOC-document te vinden op internet. Googelen op: behoefte flexibilisering centraal examen – 1e link
fisbel
12 jaar geleden
De docenten wier vak in het begin van het jaar geëxamineerd gaat worden hebben dan minmaal 6 maanden minder tijd om hun leerlingen daarop voor te bereiden. Komt dus neer op een feitelijke verkorting van de schooltijd met 6 maanden. En dat is vooral in het VMBO een heel groot deel van de totale schooltijd (4 jaar is 36 maanden als je vakanties aftrekt.)
Er komt dus ruzie van tussen de vakgebieden wiens examen laat mag.