Is ' Passend onderwijs ' wel zo passend als de naam doet vermoeden ?

Mijn zoon gaat naar een ZML school vanwege ASS en Verst. beperking. Hij is geplaatst in een Autigroep maar ik signaleer regelmatig een onvoldoende autisme deskundige benadering van de leerkrachten. Hoe binnen welke marge is " Passend onderwijs ' toegestaan ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Uw vraag is meer een vraag op een forum waar ervaringen en kennis wordt uitgewisseld. 1 forum / prikbord zou kunnen zijn: http://autisme.startpagina.nl/prikbord/

Kathleen Ferrier is politica en woordvoerder commissie Passend Onderwijs. Bijgaand een EO-reportage / uitzending met een interview van haar.
http://www.uitgesprokeneo.nl/uitzending/ik-ben-niet-gek-ik-ben-alleen-anders/

Ook een weblog van haar over het moeizaam proces van passend onderwijs in dagblad Trouw medio 2011. Zie Bron hieronder. Zij betoogt in dit artikel dat ieder kind dat extra zorg en aandacht nodig heeft snel en op kwalitatief goed niveau die zorg en aandacht moet kunnen krijgen. Ieder kind moet de kans krijgen haar of zijn talenten te ontwikkelen, zodat het kan participeren in de samenleving en niet vrijwel automatisch in de Wajong terecht komt.
fisbel
12 jaar geleden
Passend onderwijs is niet hetzelfde als speciaal onderwijs. Zml ( cluster 3) is speciaal onderwijs. Passend onderwijs wil zeggen dat reguliere scholen leerlingen zo lang mogelijk moeten houden. Zij hebben de taak om extra ondersteuning te bieden. Dit kan door bijles, aagepaste lessen, onderwijsassistenten inzetten en nog veel meer. Maar ook door extra ondersteuning aan te bieden om gedrag te verbeteren. Eigenlijk moet de school naar elke zorgbehoefte kijken. Pas als alles is geprobeerd mag het kind naar het speciaalonderwijs. De samenwerkingsverbanden kijken of het kan. De school van speciaalonderwijs moet het kind wel aanemen. Daar zitten ook richtlijnen aan. Natuurlik zijn er ook gevallen dat een leerling direct naar het speciaalonderwijs mag.
Op internet is hier genoeg over te vinden.

Dit is in 2015 ingevoerd. Alle scholen zijn dit verplicht.

Welk vorm van onderwijs het ook is, leerkrachten horen er veel verstand van te hebben. Ze hebben tenslotte wel te maken met leerlingen net bepaalde behoeftes. Of hun er echt geen verstand van hebben of een andere kijk hebben dan u blijft de vraag. Hopelijk komt er een oplossing. Want je wil natuurlijk het beste voor je kind.