Het eerste woorddeel bot (stomp voorwerp) is de verder ontwikkelde betekenis van ‘uiteinde van een touw’.
Het tweede deel is het werkwoord vieren (loslaten).
De term stamt uit de scheepvaart, waar bot het vooreind van het ankertouw aanduidt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je agressie botvieren wil zeggen dat je vrij spel geeft om je woede te uiten. Het touw wordt losgelaten, je bent niet meer vastgelegd.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap de link met uitspraken als "Botvier je agressie" niet echt, met deze uitleg.. Wat heeft de betekenis met het woord te maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super, dit maakt het helemaal duidelijk en begrijpbaar :) Kan de vraag pas sluiten over 40 min

Andere antwoorden (1)

Já,da's een oud woord!

botvieren ww. ‘vrij spel laten’
Vnnl. bot vieren ‘de touwen loslaten’ [1646; WNT], (overdrachtelijk) ‘vrij spel laten’ [1685; WNT].
Het eerste woorddeel is → bot 1 ‘stomp voorwerp’ in de verder ontwikkelde betekenis ‘uiteinde van een touw’; het tweede deel is het werkwoord → vieren 1 ‘loslaten’. De term stamt uit de scheepvaart, waar bot het vooreind van het ankertouw aanduidt....