Wij verhuren een snackbar en nu hebben de huurders een nieuwe huurder gevonden zonder het bij ons opgezegt te hebben?

is dit mogelijk en mag dit zomaar?

Toegevoegd na 3 minuten:
het is geen snackbar maar een cafetaria

Toegevoegd na 6 minuten:
ze hebben een huurcotact voor 5 jaar met nog een optie van 5 jaar.ze zijn aan hun zesde jaar dus hebben ze nog 4 jaar te gaan

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

Dat mag, maar dat ontslaat hem er niet van de wettelijke procedure te volgen en jullie netjes de opzegtermijn door te laten huren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe niet. Het is wel afhankelijk van wat je precies in je contract hebt staan.

Maar jullie hebben een huurcontract met de huurder. niet met de externe partij. In principe heb je in je contract staan dat je het verhuurt aan hun voor gebruikals snackbar. niet als verhuurbaar object.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is afhankelijk wat er in jullie huurcontract staat.
Als de huurders mogen 'onderverhuren' (als dat niet is uitgesloten) dan kan dat, maar de oorspronkelijke huurder is en blijft verantwoordelijk voor het betalen van de huurprijs die met hem is afgesproken.

Als dat volgens het huurcontract niet mag, dan heb je een punt en kan je de nieuwe huurder weigeren.
14 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Er is nu een partij verantwoordelijk voor de snackbar waar je geen contract mee hebt. Wat zal de verzekering doen wanneer de boel affikt en er blijken mensen in de snackbar te werken zonder geldige papieren? Omdat je die mensen niet kent, kun je dat niet controleren. Als de nieuwe huurders er een potje van maken, komt dat de verhuurbaarheid van de snackbar ook niet ten goede.

Ik zou de oorspronkelijke huurders aanspreken en eventueel een contract met de nieuwe huurders aangaan. Wil je dat niet dan zou ik de oorspronkelijke huurders aan het contract houden.
14 jaar geleden
Ja dat mag, en daar kun je helemaal niets tegen doen.
Zelfs als de nieuwe huurders je helemaal niet aanstaan.
14 jaar geleden
Alleen als je contract onderhuur toestaat, en zelfs dan zijn degene aan wie je het verhuurt heb verantwoording schuldig aan jouw.
Als het niet in het contract staat mag het niet, en moeten ze eerst opzeggen. Dan mag jij zelf weten of je die nieuwe huurder wil of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de nieuwe huurders heb jij geen overeenkomst. De oude huurders hebben gehuurd voor vijf jaar. De overeenkomst moeten ze in beginsel nakomen. Die vijf jaar huur moeten ze dus betalen en jij moet hen die periode het cafetaria ter beschikking stellen. Als zij de rechter de huurovereenkomst laten ontbinden, kan die de schade (de huur over de resterende periode) matigen, als hij aanneemt dat jij wel nieuwe huurders zal vinden. Met de door jouw huurders gevonden nieuwe huurder heb je niets te maken.