Klassenuitje naar Londen, maar ik ga niet mee. Alsnog het geld moeten betalen?

We hebben dit jaar (over enkele maanden dus) een klassenuitje naar Londen. Ik gaf eerst aan dat ik meewilde (maanden geleden), daarna wegens persoonlijke redenen (ouders, school etc), kan ik niet meer mee. Dit gaf ik aan op school, maar mij word verteld dat ik het bedrag alsnog MOET betalen ook al ga ik niet mee. Persoonlijk vind ik dit erg onzin, want ze dreigen met 'deurwaarder aan mijn deur'. Kan dat, dat ik het bedrag alsnog moet betalen, zo ja, waarom dan?

Alvast bedankt,

Groeten!

Toegevoegd na 1 dag:
Hartstikke bedankt voor al jullie antwoorden en ook nog eens bedankt dat jullie moeite hebben gedaan om hem te beantwoorden! Ik zal eens kijken wat we hieraan kunnen doen, natuurlijk op een beleefde manier.

Persoonlijke reden moet ik even uitleggen, begreep ik. Het heeft deels financieel en deels met mijn (onlangs) overleden vader te maken. Maar toch nog bedankt!

Fijne dag etc etc :-) !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Of jij dat bedrag helemaal moet betalen lijkt me sterk want in principe kan jouw school op zijn minst een deel van het bedrag recupereren als ze zelf een annulatieverzekering hebben afgesloten met de touroperator.
Maak er echter geen twistpunt of harde strijd van want dan trek jij steevast aan het kortste eind.
Misschien vind men op school dat jouw reden om niet mee te gaan té emotioneel geladen is en vinden ze daarom dat je wel mee moet omdat ze vermoeden dat je nadien spijt zal krijgen van een impulsieve beslissing?
De ware reden ken jij alleen, doch besef dat je enkel op begrip of medewerking van jouw leerkrachten of directie kan rekenen als je daar ook écht eerlijk over bent.
Zij kunnen uiteraard niet aan elke wijziging gevolg geven en hopen op deze manier aan de leerlingen discipline bij te brengen.
Dat komt jou op dit moment misschien niet goed uit maar als je werkelijk een goeie reden hebt om niet mee te gaan dan zal de school daar volgens mee niet onnadenkend neen op zeggen.

Hebben jouw ouders een bepaalde overeenkomst getekend in verband met dit klassenuitje?
Zo ja, dan staan daar wellicht basisregels in en daar dient iedereen zich dan aan te houden.

Hopelijk komen jullie hier als team uit en laat jij er jouw goed humeur niet door bederven.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik zou een advocaat bellen want als je niet mee gaat hoef je ook niet te betalen!!
En ze mogen niet dreigen met een deurwaarder als schoolzijnde
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een advocaat, das voor zoiets wel erg duur!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen deurwaarders voor een school? waarom niet? Als je je betaalverplichting niet nakomt dan wordt een incassobureau (icl. deurwaarder) ingeschakeld. Maakt niet uit door welke instantie.
Ik denk niet, dat de school erg sterk staat hier in. Als je vlak voor vertrek te kennen geeft niet mee te gaan, kan ik me voorstellen dat ze de gemaakte kosten op jou kunnen verhalen, maar als je idd maanden voor vertrek annuleert, lijkt me dat onnodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, inderdaad, als ik bij een reisbureau een reis boek met een annuleringsverzekering mag ik tot 2 maanden van tevoren kosteloos annuleren (ik geloof 2 maanden). Hier is het nog maanden van tevoren, gewoon onzin.
Als je niet meegaat hoef je er ook niet voor te betalen. Dus ze kunnen je niet dwingen. Niet betalen dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er van af hoe het op jouw school geregeld is. Het kan zijn dat er al allerlei dingen zijn geregeld (en betaald) waardoor deelnemers niet zomaar af mogen haken zonder te betalen. Anders draaien immers de andere leerlingen voor jouw kosten op.
Het is "pas" over een paar maanden, maar de voorbereidingen van dergelijke schoolreizen beginnen vaak al veel eerder. Er moet immers van alles worden geregeld: de reis, verblijfskosten, entree van musea etc, vervoer in Londen. Het kan zijn dat je ouders iets hebben ondertekend, waardoor je je verplicht hebt. Probeer dat na te gaan.

Iets anders: zou je niet alsnog overwegen om gewoon mee te gaan? Een reisje naar Londen is meestal ontzettend leuk! Leerlingen van de school waar ik werk vinden het één van de hoogtepunten van hun schooljaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan bijna niet anders, dan dat de sfeer tussen jou en de school al behoorlijk is verziekt. Een school is ervoor, om jou een goeie opleiding te geven, en je met raad en daad bij te staan in meer zaken dan alleen je studie. En zeker niet om je deurwaarders op je dak te sturen.

Hier moet wel een misverstand in het spel zijn, want dat uitje is pas over 3 maanden, en ik ga ervan uit dat jij gegronde "persoonlijke" redenen hebt, om niet aan dat uitje naar Londen deel te nemen.

Vraag een gesprek aan met je mentor, of de vertrouwenspersoon van je school. Ga om de tafel zitten en leg je probleem uit. Hier moet in redelijkheid een oplossing te vinden zijn.

Mocht dat op niets uitdraaien, (ik kan mij dat niet voorstellen!) dan kun je contact opnemen met het LAKS, en advies vragen, hoe je dit het beste kunt aanpakken.

"Met vragen en klachten over het voortgezet onderwijs kun je terecht bij het LAKS Informatiecentrum van maandag tot en met donderdag van 10:00 tot 17:00 uur via 020-5244060 of info@laks.nl. Tussen 13.00 en 14:00 uur lunchen wij en staat de telefoon uit. Bij het Informatiecentrum kan je terecht met al je vragen en klachten over het onderwijs of het LAKS zelf. Zie ook het informatiecentrum. Hier kun je ons contactformulier invullen, voor een snelle afhandeling van je vraag of klacht."
http://www.laks.nl/overlaks/contact/

Overigens vind ik het wel jammer voor je, dat je niet mee kunt naar Londen. Zo'n uitje is leerzaam, maar vooral heel goed voor de contacten binnen de groep waar je dagelijks mee te maken hebt. Als er maar enigszins een mogelijkheid is, dat je toch meekunt, dan moet je dat echt doen! Mocht het probleem van financiele aard zijn, dan is het niet meer dan normaal dat een school je ook daar de helpende hand biedt. Iedere school beschikt over "potjes", die bestemd zijn voor dit soort problemen.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er een aantal dingen relevant en wat wij nog niet weten:
- Is er iets getekend, in de vorm van een contractje of iets in die richting?
- Zo ja, wat zijn de voorwaarden van dat contractje?
- Heb je al betaald, of moet je nog betalen?

Het zou natuurlijk iets te maken kunnen hebben met annuleringskosten die je school moet maken bij het afzeggen van bepaalde activiteiten of bijvoorbeeld de trein/vlieg/boot tickets.
Maar als jij (of je ouders, hier is je leeftijd dan weer van belang) iets hebt getekend dan kunnen ze inderdaad eisen dat je (een deel) moet betalen i.v.m. annulering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat maar komen die deurwaarders en incassobureau's.

Als eerste de vraag of jij wel volwassen bent, als hier nee op wordt geantwoord dienen je ouders getekend te hebben voor de reis, is dat niet het geval heeft school geen poot om op te staan.

Ten tweede dient school voor dergelijke gevallen een annuleringsverzekering te hebben en mag de school maximaal de annuleringskosten in rekening brengen meestal 10% van de reissom als het maanden van te voren bekend is.

Ik ga er van uit dat jij de waarheid hier vertelt en er daadwerkelijk ernstige privé problemen zijn waardoor jij niet aan de reis kunt deelnemen, in deze laat de school dan een hele grote steek vallen, ze dient haar leerlingen te steunen en niet te bedreigen met allerlei instanties en op enigerlei wijze een leerling te verplichten om aan een buitenschoolse activiteit deel te nemen.