Heeft een bedrijf recht op mijn bsn?

Ik moet voor school op stage. Het duurt 8 weken en het is onbetaald.

Het bedrijf vraagt om mijn bsn. Hebben zij hier recht op?
Mag ik hun mijn bsn geven?

Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5K
ronron1212
7 jaar geleden
Ja dat hebben ze nodig.
Ritsuka
7 jaar geleden
die hebben ze nodig voor administratie en verzekering

Antwoorden (2)

Organisaties buiten de overheid mogen uw Burgerservicenummer (BSN) gebruiken als dit in een wet is bepaald. En alléén voor het doel dat in de wet staat omschreven.
Zij mogen uw BSN alleen gebruiken als het om de uitwisseling van persoonsgegevens gaat zoals gebeurt bij een bedrijf waar men stage gaat lopen.

Een zorgverlener (zoals uw huisarts of tandarts) is bijvoorbeeld verplicht uw BSN te gebruiken. Dat staat in de Wet gebruik burgerservicenummer in de zorg. En banken moeten uw BSN gebruiken voor uitwisseling van gegevens met de Belastingdienst. Dit staat in de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen.

Op https://www.wiekrijgtmijngegevens.nl/ kunt u zien welke organisaties gegevens uit de BRP mogen ontvangen en waarom ze hiervoor toestemming hebben. Als u een beeld wilt krijgen welke organisaties dit zijn kunt u de BRP-scan raadplegen.
Doe dan de BRP-scan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een BSN nummer is nodig bij o.a. zorg en belastingen. Omdat organisaties belastingaangifte doen, hebben zij dit nummer wel nodig. Dit nummer staat overigens ook op je ID-kaart/paspoort. Hiervan vragen organisaties sowieso altijd een kopie.