Hoe komt het dat mensen vaak incorrect "die" zeggen i.p.v. "dat"?

Waarom gebruiken mensen vooral het woord "die" boven "dat". Het welbekende "die meisje" bijvoorbeeld. Is er een reden voor de vergrootte focus op het lidwoord "die"?

Toegevoegd na 6 minuten:
Scherp, te snel op invoeren gedrukt. Ik bedoel dus ook "de" en "het". Waarom wordt de fout vaker met de/die/deze gemaakt dan met het/dat/dit

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is voornamelijk overgenomen uit straattaal, vooral in de grote stad sterk beïnvloed door slecht Nederlands zoals dat door allochtonen gesproken werd (Surinamers, Marokkanen, Turken met name) maar inmiddels een geheel eigen leven is gaan leiden en een geheel eigen taaltje is geworden. Blijkbaar moet het stoer klinken ofzo, in elk geval is het voornamelijk jongerentaal.

Voor niet-Nederlanders is het erg moeilijk onderscheid te maken tussen de en het, en dientengevolge ook tussen deze, die, dit en dat. Je kunt het namelijk niet aan het woord zien of horen, maar moet het echt per woord leren. Makkelijk als een taal je moedertaal is, schier onmogelijk als je die pas op latere leeftijd moet leren.

Die meisje in plaats van dat meisje kan gebeuren dus. Begrijpelijke fout. Maar 'die meisje' in plaats van het meisje, dat is echt 100 % straattaal en niet meer als spreekfout te verdedigen. Er hoort vaak ook een beetje een bijpassend 'mocro-achtig' accent bij, onafhankelijk van de kleur / komaf van de spreker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, helemaal goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat we het hier hebben over bestaande woorden, die je leert vanaf het moment dat je leert praten. Dan is het ook makkelijker om te bepalen of het die of dat, deze of dit moet zijn. Als er nieuwe bijkomen, leren we die in de regel meteen met lidwoord en al. Bijvoorbeeld - alweer een tijdje terug - DE computer. Maar : HET mobieltje weten we automatisch door de verkleining. Of het de mobiel of het mobiel is zou nog wel eens discussie over kunnen zijn. Ik zie wel aan jou tekst meteen dat Nederlands niet jouw moedertaal is : er staan : een nieuwe nederlandse woord, terwijl dat nadrukkelijk een nieuw Nederlands woord (want : HET woord) moet zijn. Geen punt ; dat hoort een beetje bij Nederlands als vreemde taal. Wat mij - een klein beetje, soms - stoort is dat autochtone, goedgebekte Nederlandse kinderen het gaan overnemen en het tot straattaal promoveren / degraderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord, ik heb alleen nog problemen bij:"Daar was laatst een meisje loos, DIE wou gaan varen, DIE wou gaan varen...".
Hoe ligt het daar eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dat komt omdat we dan DIE in een andere context gebruiken in de tweede zin. Vooral bij personen doen we dat, en voor (onzijdige) voorwerpen gebruiken we juist DAT. Dus meer DIE als aanwijzend voornaamwoord voor een persoon.

Zie je dat meisje daar ? Die heeft een gave jurk aan.
Ken je dat en dat meisje ? Ja, die heb ik pas nog op een feestje gezien. Ken je dat meisje ? Ja, die ken ik. Waar is dat meisje gebleven . Oh, die liep net weg.
Vervang die overal door dat, en je hoort dat het gewoon niet klopt. DIE is gek. Niet : DAT is gek ; dat heeft een totaal andere betekenis. Bij voorwerpen luistert het gevoelsmatig minder nauw, maar ook daar doen we het wel : Wie heeft dat krat hier neergezet ? Oh, die had ik nog niet eens gezien.
(Ik heb het krat nog niet gezien)
maar ook : Oh, dat had ik nog niet eens gezien (dat hier een krat stond) . Voel het verschil. Die is specifieker en verwijst duidelijker naar het onderwerp. Daar was laatst een meisje loos. Wat wou ze doen dan ? Die wou gaan varen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal juist ; ook ik maak wel eens een tikfout. Daar stoor ik me dan ook bij anderen niet aan ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als een het-woord 'een' (onbepaald) wordt, valt de E van het bijvoeglijk naamwoord af. Het kind - het kleine kind - een klein kind
Het karwei - het vervelende karwei - een vervelend karwei
Het geval - het rare geval - een raar geval. Maar :
De fiets - de nieuwe fiets - een nieuwe fiets
De man - de oude man - een oude man
De keuken - de mooie keuken - een mooie keuken Vraag me alleen niet waarom - ik weet ook niet beter of het IS gewoon zo ;-)

Andere antwoorden (3)

vaak zeggen de ouders het ook verkeerd,en er wordt ook steeds minder gelezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het foutief gebruik van deze woorden vindt zijn oorsprong bij onze allochtone medelanders, en is sindsdien een eigen leven gaan leiden.

Het automatiseren van de lidwoorden blijkt voor vele mensen moeilijk te leren.
Bovendien is daar dan ook nog eens de daarbij behorende 'die' of 'dat':
Het is immers: DE jongen DIE stout was, en HET meisje DAT stout was.

De allochtone ouders gebruiken de woorden foutief, en hun kinderen nemen dit over (daar is geen school tegen opgewassen, geloof me).

Maar er is nog een opmerlijke ontwikkeling gaande:
Inmiddels is er een fenomeen gaande, waarin het foutief gebruik van de lidwoorden en het aanwijzend voornaamwoord als populaire straattaal wordt beschouwd.
Met ander woorden: Je hoort er als jonge gast pas echt helemaal bij, wanneer je in je taal spreekt over 'de meisje die'.
Dientengevolge hoor je nu dus ook steeds meer autochtone Nederlanders het lidwoord en aanwijzend voornaamwoord foutief gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijzinnen worden steeds korter. Dit is al 100 jaar aan de gang. Doe je niks aan. Hun zullen overwinnen!