Worden NTI LOI NCI - klassikaal (etc) cursussen vergoed door belasting dienst o.d? Lees verder:

Voor de instroming van de gewenste HBO opleiding heb ik een tussentijdse cursus NIMA nodig. Deze opleiding kan ik volgen via de wel bekende "thuisstudies".

De cursus is geen thuisstudie maar heeft klassikale bijeenkomsten.

Nu heb ik wel eens gehoord dat wanneer je als particulier een cursus doet, je hier gedeeltelijk via de belastingdienst een vergoeding voor kunt krijgen, kan dat ook nog medio 2012?

Is dit geldig voor de cursus als NIMA A Marketing / Communicatie of Sales? Of is er een ander fonds waar je beroep op kunt doen als je een studie volgt via De "thuisstudie instituuts??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ja, studiekosten zijn nog steeds aftrekbaar. Niet voor elke cursus zijn de studiekosten aftrekbaar. Het moet gaan om scholing waarmee u uw beroepskennis op peil houdt of waarmee u uw kansen op de arbeidsmarkt verbetert.

Deze kansen op de arbeidsmarkt verbeteren mag u ruim nemen. Zelfs wanneer u goedbetaald werk hebt en u een studie oppakt voor een beroep waarin u nooit zo veel zult kunnen verdienen als in uw huidige werk, zijn de studiekosten aftrekbaar.
Vervoers / reiskosten ivm de te volgen studie zijn niet aftrekbaar. Wat behalve de cursuskosten nog meer aftrekbaar is, kunt u lezen in de bijgaande link van de Belastingdienst.

Ter informatie: de niet aftrekbare drempel studiekosten is sinds jaar en dag € 500. Het kan zinvol zijn zoveel mogelijk kosten te clusteren in 1 jaar. Dit ivm de drempel. Voor 1 cursusjaar vooruit betalen kan dus voordeel opleveren. Miv belastingjaar 2013 wordt de drempel studiekosten verlaagd naar € 250.
fisbel