moet je werken tot je 18e ?

Ik ben 16(bijna 17)

en heb me vmbo-diploma.
Ik volg nu 1 dag school maar ik heb er echt geen zin meer in.

wil die 1e dag school ook werken.

Hoe kun je dit regelen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pfff...wat maak je je druk om die ene dag school.. nu ff hard studeren dan kun je werken waar je wilt. ik zou zeggen, doorzetten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en terecht... het is nu allemaal zwaar en moeilijk en lastig maar kom op, die ene dag.. en straks kun je doen en laten wat je wilt. Maar voor een ander is het makkelijker praten..
capthavoc
14 jaar geleden
krijg je spijt van, ik kan begrijpen dat school niet leuk is maar anders moet je net zoals ik nog op later leeftijd weer naar school pak wat je pakken kan voordat je hersencellen er mee op houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar mijn vraag is: valt er iets te regelen ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er valt wel iets te regelen, maar dat kost een heleboel tijd en ellende en/of een heleboel geld. En tegen de tijd dat het geregeld is, is dat laatste jaar school ook voorbij. Ik zou zeggen, geniet er van zolang het nog kan.
Ik ben op mijn zeventiende gaan werken, en dat heeft meer aan boete gekost dan ik in al die tijd verdiend heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee er valt niet zomaar iets te regelen. Ga maar eens praten met de decaan op school. Deze regeling hebben ze niet voor niets ingesteld. Die is er om mensen zoals jij toch een diploma te laten halen en te voorkomen dat ze hun hele leven lang een baantje moeten doen die ze eigenlijk niet leuk vinden.
Denk eens aan het voordeel, waarschijnlijk heb je van die ene dag school nog heel wat vakantiedagen. Hoeveel dagen ga je dus daadwerkelijk naar school?
Zet dat af tegen hoeveel je zou moeten werken?

Het beste antwoord

Niet, je voldoet niet aan de kwalificatieplicht (minimaal afgerond mbo-2, havo of vwo), wat betekent dat je leerplichtig bent tot je 18e.

De enige manier waarop je daar onderuit kan komen, is door zwakzinnig of meervoudig gehandicapt te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een full-time baan hebt kun je stoppen heb ik gehoord ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet helemaal ; als je zwanger wordt (of iemand zwanger maakt) en verplicht kostwinner wordt zijn er geloof ik wel mogelijkheden. Niet de slimste weg, maar het kan geloof ik nog wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dirk: nee, dat is de regel voor mensen tussen de 18 en 27: zonder startkwalificatie moeten zij óf leren, óf werken. Zij krijgen dan ook geen bijstand als ze beide niet doen, maar een werkleeraanbod.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helder antwoord+1

Andere antwoorden (3)

Officieel moet je tot je 23e een opleiding volgen of tot je een startkwalificatie hebt.
Je kan daar onderuit komen, maar dan moet je toestemming vragen bij de leerplichtambtenaar van de gemeente waar je woont. Daar moet je dan wel een goede reden voor hebben.

Probeer anders eens te kijken naar een opleiding waarbij je het 'in de praktijk' leert: oftewel 5 dagen per week stage lopen.
Verder kan je ook in het buitenland gaan werken voor een jaar(Australië wil altijd jonge mensen). Dan hoef je ook geen opleiding te volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt niet; vanaf je 18e ben je nergens meer toe verplicht.
De overheid stimuleert het alleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Regels zijn recentelijk veranderd. By the way: Je bent toch ook verplicht om belasting te betalen, en je aan de wet te houden. Je bent dus nog wel tot dingen verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch klopt het niet helemaal: die leerplicht voor jongeren zonder startkwalificatie is tot 18, daarna een werkleeraanbod in plaats van bijstand voor jongeren zonder startkwalificatie, zonder onderwijs en zonder baan tussen de 18 en 27.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt SuzyQ ik begreep die regel niet helemaal.
Nu wel.
Om het precieze antwoord op je precieze vraag te geven : nee, je moet naar schóól tot je 18e. Dat is natuurlijk ook hard werken, maar net ietsie minder hard dan de meeste baantjes.

En eigenlijk kun je daar ook niet onderuit. Zie het als en voordeel : hoe meer je geleerd hebt, hoe leuker en beter werk je kunt doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ik hou van werken.
en schrijf niet graag ik hou meer van vrijheid. Ik zit nu van 8 uur tot half 2 in 1 lokaal.
en 2 pauzes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me behoorlijk nutteloos eerlijk gezegd, maar an sich is er wel iets voor te zeggen dat er een minimumleeftijd is om fulltime te gaan werken ; hoe leuk ook, je kan en moet het je HELE LEVEN nog, en als je pech hebt, jouw generatie, ook nog zo'n beetje tot aan je zeventigste !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@dirk: dat is dus (als het twee pauzes van een kwartier zijn) maar liefst vijf uur per week. Suck it up, zit het uit, iedereen moet dingen doen waar hij geen zin in heeft. Ik heb geen zin om de kattenbak te verschonen, de was te doen en de wc schoon te maken, maar ik doe het toch maar.
ik denk dat er veel mensen die 5 dagen in de week moeten werken met je willen ruilen
dus geniet er nog effe van je kunt/moet nog lang genoeg 5 of meer dagen per week werken