moet je werken tot je 18e ?

Ik ben 16(bijna 17)

en heb me vmbo-diploma.
Ik volg nu 1 dag school maar ik heb er echt geen zin meer in.

wil die 1e dag school ook werken.

Hoe kun je dit regelen ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Niet, je voldoet niet aan de kwalificatieplicht (minimaal afgerond mbo-2, havo of vwo), wat betekent dat je leerplichtig bent tot je 18e. De enige manier waarop je daar onderuit kan komen, is door zwakzinnig of meervoudig gehandicapt te worden.

Officieel moet je tot je 23e een opleiding volgen of tot je een startkwalificatie hebt. Je kan daar onderuit komen, maar dan moet je toestemming vragen bij de leerplichtambtenaar van de gemeente waar je woont. Daar moet je dan wel een goede reden voor hebben. Probeer anders eens te kijken naar een opleiding waarbij je het 'in de praktijk' leert: oftewel 5 dagen per week stage lopen. Verder kan je ook in het buitenland gaan werken voor een jaar(Australië wil altijd jonge mensen). Dan hoef je ook geen opleiding te volgen.

Om het precieze antwoord op je precieze vraag te geven : nee, je moet naar schóól tot je 18e. Dat is natuurlijk ook hard werken, maar net ietsie minder hard dan de meeste baantjes. En eigenlijk kun je daar ook niet onderuit. Zie het als en voordeel : hoe meer je geleerd hebt, hoe leuker en beter werk je kunt doen.

ik denk dat er veel mensen die 5 dagen in de week moeten werken met je willen ruilen dus geniet er nog effe van je kunt/moet nog lang genoeg 5 of meer dagen per week werken

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100