Sinds wanneer krijg je maar 4 jaar studiefinanciering?

Welk jaar was dus het laatste jaar dat je 1 jaar studievertraging mocht hebben en dat dit nog gefinancierd werd? Met bron erbij aub.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Er zijn de laatste decennia in de studiefinanciering talloze wijzigingen aangebracht. Om gek van te worden. Maar uw vraag is wanneer het aantal jaren studiefinanciering is teruggebracht naar de huidige reguliere 4 jaren. De vraag stellen is eenvoudig, beantwoording is lastig omdat op internet vooral informatie van de laatste 10 jaar is te vinden. Op het gebied van studiefinanciering is dat een oerwoud aan regelingen, wisselingen en aanpassingen.

Al in 1971wordt het Wetsontwerp Herstructurering wetenschappelijk onderwijs ingevoerd door toenmalig minister Veringa. Het voorstel was o.a. de algemene studieduur van de wetenschappelijke opleidingen terug te brengen naar 4 jaar. Uiteindelijk werd vastgelegd dat de cursusduur van de propedeutische en de doctorale fase in totaal ten hoogste 5 jaar bedraagt.

In 1982 wordt Wet twee-fasenstructuur wetenschappelijk onderwijs ingevoerd. De nominale cursusduur werd verder teruggebracht van 5 naar 4 jaar. Studenten kunnen echter nog steeds 6 jaar studiefinanciering ontvangen.

Vanaf studiejaar 1991/1992 wordt de studiefinanciering voor alle opleidingen bekort naar 5 jaar. En met ingang van studiejaar 1996 / 1997 wordt de studiefinanciering verder bekort naar 4 jaar, ook in de wiskunde en de en de natuurwetenschappen. Antwoord op uw vraag!

Net voor de eeuwwisseling en er na zijn hele discussies gevoerd voor welke opleidingen een vierjarige opleidingsduur te kort is. Lees bladzijde 17 t/m en verder van de inspectie van het onderwijs (bron 1) Vier jaren studiefinanciering is vanaf 1996 / 1997 in principe gelijkgetrokken aan de vierarige opleidingsduur. Voor bepaalde studies zoals beta studies is er 5 jaar studiefinanciering. Voor geneeskunde is dat zelfs 4 + 2 jaar of met co-schappen zelfs 7 jaar in totaal.

In 2002 / 2003 werd de bachelor - masterstructuur ingevoerd: 3 jaar bachelor (universitair) en 1 of 2 jaar master. De studiefinanciering is ook hier gelijk aan het aantal jaren van de opleidingsduur. 40% van de masteropleidingen duurt 2 i.p.v. 1 jaar. (cijfers van 2008) De instelling is zelf verantwoordelijk voor de studiefinanciering van de studenten t.a.v. de verhoging van de studieduur met 1 of meer jaren.

Toegevoegd na 14 minuten:
Heel kort gesteld: studiejaar 1995 / 1996 was het laatste jaar met vijfjarige studiefinanciering (beurs)
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb 6 jaar gestudeerd en al die jaren studiefinanciering ontvangen. Maar 1 jaar daarvan had ik een lening. Ik ben in juli 2012 afgestudeerd. Een vriendin van me had 5 jaar gestudeerd en is ook in juli 2012 afgestudeerd en zij heeft ook 1 jaar daarvan (onbewust) geld geleend. Er was enkele jaren geleden ook een hele ophef over dat je een jaar minder studiefinanciering kreeg. Daar doelde ik eigenlijk op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jouw opleiding 4 jaar duurt, krijg je ook 4 jaar studiefinanciering.
Ik weet niet hoe het met leningen zit, misschien dat daar nog uitzonderingen op zijn.
Ben je langer doorgestudeerd of duurde je opleiding zoveel jaar?
Hier kan ook wat van afhangen
fisbel
9 jaar geleden
De commotie waar u op doelt betreft mogelijk de langstudeerboete.
De langstudeerboete was een verhoging van het wettelijk collegegeld in het hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs in Nederland, welke werd opgelegd wanneer een student meer dan één jaar langer over een opleiding deed dan was toegestaan. De langstudeerboete werd bij wet in 2011 aangenomen, maar vervolgens 1n 2012 weer ingetrokken. Studiefinanciering:
De bachelorfase duurt 3 jaar. Daarna volgt de masterfase, waarvan de studieduur kan verschillen: 1, 2 of 3 jaar. Studiefinanciering is op dit moment afhankelijk van de duur van de opleiding. Waarschijnlijk heeft u een driejarige WO-bachelor gedaan + 2 jaar master. Totaalrecht studiefinanciering was voor u dan 5 jaar. Uw totaalrecht studiefinanciering was dus 5 jaar + 3 jaar lenen. Voor uw vriendin 4 jaar + maximaal 3 jaar lenen waarvan 1 jaar gebruikt. U had bij vertraging studie nog maximaal 3 jaar kunnen lenen. Een overzicht hoe het was en wordt laat volgende link zien. Bij hoe het was moet u de basisbeurs toevoegen.
http://www.uu.nl/bachelors/studiefinanciering