Hoe help ik mijn kind van twaalf zelf te kiezen?

Het is bijna Januari. Open dagen op middelbare scholen liggen voor ons. We gaan er vier bezoeken. Vier scholen dus. Maar ik wil heel graag dat mijn kind zelf kiest.

Hoe help ik daarbij zonder mijn eigen stempel op de keus te drukken. Ik heb natuurlijk ook zo mijn ideeen. Bijvoorbeeld, de kunstklas (extra) lijkt me goed voor haar. Of de muziekklas. Ze heeft al gezegd tegen me,

'Ja dat vindt jij ja.'

Inderdaad! Ze kan nog niet goed verwoorden wat ze zelf eigenlijk vindt. Ze zegt steeds, dat weet ik nog niet en ze vraagt letterlijk, moet ik daar perce nu al over nadenken?

Groep acht is voor haar het NU. En nu is nu.
(ze is erg goed in mindfulness denken, daar kan ik nog wat van leren.) Maar vanwege de schoolkeus moeten we vooruit denken.

Wie kan mij helpen met tips, hoe om te gaan met een kind die moet kiezen,...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Laat haar vrij in haar keuze, voor haar zal het vooral belangrijk zijn waar haar vriendinnetjes naar toe gaan. Dat ze nog niet wil kiezen is zo gek niet kinderen leven veel meer in het hier en nu,.over een half jaar is erg ver weg voor haar.
geef je mening en laat de keuze aan haar, daar hoef jij verder niets voor te doen. Inschrijven kan altijd nog, geef haar de tijd, pas als het in de klas gaat leven zal ze er ook meer mee bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Allereerst is het advies van de basisschool natuurlijk belangrijk: wat voor onderwijs vindt men geschikt voor jouw dochter? Dat kan variëren van VMBO-beroepsgericht tot en met gymnasium. Als het niveau bekend is wordt de keuze al iets gemakkelijker, want niet iedere school biedt elk niveau aan.
Misschien komt er op de basisschool nog wel een voorlichtingavond waar verschillende scholen van voortgezet onderwijs zich presenteren. Dat is vrij gebruikelijk. Sommige scholen organiseren dat alleen voor de ouders, anderen laten ook de leerlingen van groep 8 die avond bijwonen. Op zo'n avond vallen er misschien al scholen op, positief of negatief.
En dan ga je nog met je dochter naar verschillende open dagen. Jij hebt dan ondertussen allang een (of meer) voorkeur(en), en jouw dochter waarschijnlijk ook.
Die voorkeur is zowel bij jou als bij haar gedeeltelijk gebaseerd op kennis, maar ook zeker op gevoel!! Probeer je dochter neit teveel te sturen, luister naar haar argumenten maar ook naar haar gevoel. Een aardige leraar, een klasgenootje die ergens wel of juist niet naar toe gaat, een mooi schoolgebouw, warme chocolademelk die uitgedeeld wordt: iets heel kleins kan de doorslag geven.
Waarschijnlijk zijn er meerdere scholen die volgens jou wel geschikt zijn, maar laat je dochter de uiteindelijke beslissing nemen. Zij zal er dagelijks naartoe gaan.
En houd maar in je achterhoofd dat het -als het achteraf ècht geen goede keuze blijkt te zijn- zelfs na een half of heel schooljaar nog een switch gemaakt kan worden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bevoegdheid [zelf kiezen] komt met verantwoordelijkheid [de consequenties dragen].
Persoonlijk vind ik het verschil tussen kind [mogen] zijn en volwassen [moeten] zijn, dat je geen verantwoordelijkheden op je schouders krijgt die je niet kunt dragen. Het juist kiezen van een juiste middelbare schoolopleiding is wat mij betreft voor de meest kinderen van 12 een te grote verantwoordelijkheid.
Luisteren naar je kind, zeer zeker! Maar persoonlijk vind ik dat -jij- de beslissing moet nemen en de consequenties moet dragen voor die beslissing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De overgrote meerderheid van de kinderen van 12 jaar KUNNEN helemaal nog niet zelf kiezen. En tenzij jij een absoluut wonderkind hebt, wordt ze er alleen maar onzeker van als je te veel de nadruk legt op het gegeven dat het haar eigen, onafhankelijke keus moet zijn.

Het is juist heel belangrijk voor haar dat je haar met zekere hand en met niet al te veel druk de kant op helpt die jij denkt dat het beste voor haar is. Je kent je eigen kind het beste, dus je weet ook het beste hoe je haar kunt krijgen waar je haar hebben wil..

Als de school aansluit bij haar niveau, als fatsoenlijk bekend staat en misschien ook nog wat extra's biedt op gebieden waar zij interesse voor heeft, is het goed genoeg. Als er veel van dat soort scholen in de buurt zijn, kun je de meest praktische kiezen (veel vriendinnetjes, of lekker dicht in de buurt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het met eerdere antwoorden eens dat zelf een middelbare school kiezen een te grote verantwoordelijkheid is voor een kind.
wat je wel kunt doen is samen een keuzen maken. van te voren een lijstje opstellen met dingen die jullie belangrijk vinden.
waarschijnlijk vind ze het een beetje eng en wilt ze daarom lekker in het NU leven. NU is alles vertrouwd en weet ze waar ze aan toe is.
STRAKS is onbekend dus ongeliefd.

ik raad aan rustig met je dochter rond de tafel te gaan zitten, haar te vertellen dat dit een belangrijke keuze is, dat jij haar daar in gaat ondersteunen maar dat zij straks het meest op die school gaat zitten dus dat zij ook moet nadenken over wat zij belangrijk vind.
geef haar de tijd dat ze er rustig over kan nadenken, stel voor de volgende avond er weer over te praten.

maak samen een lijstje die zij belangrijk vind, praat met haar over de dingen die jij belangrijk vind. vertel waarom jij ze belangrijk vind en misschien neemt ze je advies wel aan...

omdat ze zo in het NU leeft raad ik aan het 1 week van te voren te doen.

succes :)