Wat is een goede schaal om de planeten uit het zonnestelsel te tekenen?

op een A3 vel?
Ongeveer net als dit plaatje:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Solar_System_size_to_scale.svg

Pluto hoeft er trouwens niet bij.
De zon hoeft ook niet op schaal te zijn.

de afmetingen enzo heb ik hier vandaan, maar wat is dat een goede schaal?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnestelsel#Afmetingen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

Een goede schaal is moeilijk daar je toch het beste van een A3 vel kunt uitgaan.
Ik heb iets voor je gemaakt op A3 waarbij de verhoudingen exact tot elkaar staan. Kleiner heeft geen zin.
Een goede schaal hier is dus wat past op een A3.
De zon erbij geeft een beter idee van de planeetverhoudingen.
Wil je alleen de planeten laten zien; b.v. 2x groter, dan teken ze gewoon 2x groter als het voorbeeld.
Wel de schaalfactor ook aanpassen door deze door 2 te delen. (Of een andere verhouding naar wens)
Ik had dit al eerder toegestuurd, maar kreeg bericht van het moderatieteam dat ze het moesten verwijderen omdat ik te kort van stof was en ze het naar de reactie moesten plaatsen waar de tekening niet bij kon.
Hoop toch dat je hier iets mee kunt in het oplossen van jouw werkstuk.
Succes!