Wat voor opleidingen voor verpleegkundige waren er in 1980 tot 1988?

Nu heb je allerlei MBO opleidingen en HBO opleidingen om verpleegkundige te worden. Volgens mij bestonden MBO en HBO nog niet tussen 1980 en 1988.
Welke opleidingen en hoe heten die soort scholen/opleidingen, waren er toen voor verpleegkundigen? En welke vooropleiding had je toen nodig per type vervolgopleiding? LBO? MAVO? HAVO?

Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6K
Pieterke
4 jaar geleden
Ik heb in 1976 de vooropleiding tot A-verpleegkundige gedaan met mavo. Die duurde meen ik 3 maanden en je liep na een paar weken al mee op de afdeling met dag- en avonddiensten en kon je je punten verzamelen. Als je voor de vooropleiding geslaagd was ging je door naar de opleiding. (Zelf ben ik daar niet meer aan begonnen, vond het werk toch niets voor mij).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pieterke, dan volgde je idd een mbo opleiding tot verpleegkundige.
Zelf ben ik een stukje jonger. In de jaren ‘80 zijn klasgenoten van mij ook bijvoorbeeld naar hbo verpleegkunde gegaan.

Antwoorden (1)

In 1972 bestonden al de opleidingen tot verpleegkundige op mbo en hbo niveau.
In deze periode had elke opleiding zijn eigen protocollen. Eigenlijk bepaalde elk ziekenhuis of school wat er theoretisch en praktisch geleerd moest worden.

In 1984 werd al begonnen met het opstellen van landelijke protocollen (mbo en hbo).
Dit betekende dat elke opleiding dezelfde eisen moest stellen voor een bepaald niveau.

Het onderwijs blijft altijd ontwikkelen. Tussen 1984 en nu zijn de opleidingen tot verpleegkundige steeds meer afgebakend (de protocollen zijn per niveau en jaar uitvoerig beschreven, net als de exameneisen).
Momenteel bestaan er 4 niveaus op het mbo, 1 niveau op het hbo (bachelor) en je kunt nog een aanvullende master volgen (hoogste niveau).
In de link kun je deze niveaus duidelijk zien.

Kortom, tussen 1980 en 1988 kon je gewoon naar het mbo of hbo om verpleegkunde te studeren. Het mbo had als eis een lbo of mavo diploma. Het hbo had als eis een havo of vwo diploma.
https://verpleegkunde-wat-houdt-dat-in.webnode.nl/de-geschiedenis/
Toegevoegd op 05 januari 2020 22:07: tekst