Wat bedoelen ze precies met representatief als kledingvoorschrift bij een sollicitatiegesprek?

Het gaat om studenten werk voor KPN.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.6K

Antwoorden (9)

Je meot ervoor zorgen dat je kleding aan hebt die niet kapot is ed. Als je niet achter een balie komt is een pak niet nodig, tenzij je klanten gaat bezoeken oid. Maar niet in tshirt & gescheurde jeans.

Nette jeans & overhemd is het minimum. Als je een colbertje hebt liggen zou ik een stapje verder gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Representatief is als je je overal kunt vertonen zonder vreemd aangekeken te worden.

Dus niet met een overall naar een bruiloft of in gala naar een sportwedstrijd.

Voor een sollicitatie is het goed om je zo neutraal mogelijk te kleden. Je kleding mag niet de aandacht trekken. Alles moet schoon en netjes zijn. Geen opvallende kleuren gekke teksten. Kleedt je altijd zo, dat het ook bij je past. Loop je b.v. nooit in een pak, doe dit dan ook niet tijdens een soll.gesprek aan. Je zult je er opgelaten in voelen en dat komt niet ten goede van het gesprek. Ook geen spijkerbroek aandoen.

Een nette broek met een mooi hemd, eventueel nog een jasje erover.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met Loenie eens dat je je zo moet kleden dat het bij je past, en dat het tegelijkertijd ook netjes is. Maar ik vind dat je wel een spijkerbroek aankan hoor. Het moet wel een beetje een nette zijn, maar dan kan het best. Verder moet je ook kijken naar de cultuur op de werkvloer. Ik werk bijvoorbeeld in het onderwijs, en ik draag hele vrolijke kleuren en rare motieven, en jurkjes over broeken enzo, maar geen diep decollete of hele korte rokjes. Mijn partner werkt bij de overheid en hij draagt altijd een pak met overhemd (maar zonder stropdas, want dan kan dan wel weer). Ken je misschien iemand die daar al werkt? Want dan zou je navraag kunnen doen naar de cultuur van kleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast wat hier boven geadviseerd wordt, nog een kleine tip.

Als je via een uitzendbureau hebt gesolliciteerd, kun je ook even je contactpersoon een belletje geven of een mailtje sturen. Die hebben altijd veel contact met diegene die de sollicitatiegesprekken voert. Vaak weet zo'n contactpersoon heel veel over de voorkeuren van zo iemand.

Ik kreeg zelf regelmatig deze vraag toen ik ooit werkzaam was bij een werving&selectie bureau. Wij hadden KPN ook als opdrachtgever en ik kon vaak 'inside information' tips geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie tip
De basis: schoon en heel. Verder geen kleren die voor een bepaald ander doel bedoeld zijn, zoals sportkleren. Een kraagje (van een polo of overhemd) wordt voor mannen vaak gezien als minimum. Als je geen stropdas draagt, draag je het bovenste knoopje (of de bovenste twee) van je overhemd open én draag je er een T-shirt met vrij hoge hals (want moet zichtbaar zijn) onder. Geen borsthaar showen.

Voor de sollicitatie zou ik trouwens een mooi overhemd (met lange mouwen!) aanraden als minimum, dan kun je als je bent aangenomen altijd nog kijken of een polo ook kan. Verder kan een nette spijkerbroek misschien wel op de werkvloer, maar zou ik dat niet aanraden bij een sollicitatie.

Let ook op je schoenen: als je sneakers draagt, kunnen het maar beter héél nette sneakers zijn, die duidelijk niet worden gebruikt (en ook niet bedoeld zijn) om te sporten en ook niet al 1000 kilometer lopen hebben overleefd. Beter zijn echte herenschoenen om op zeker te spelen, gewoon zwart leer.

Wat wat subjectiever is, is dat het geheel ook nog een beetje visueel aantrekkelijk moet zijn. Ga bijvoorbeeld liever voor frisse kleuren dan voor modderkleuren. Je hoeft geen modeslaaf te zijn, maar wees wel een béétje bij de tijd.

Wat vaak vergeten wordt, maar ook bij representativiteit hoort: zorg ervoor dat je recent naar de kapper bent geweest en dat je je handen een beetje verzorgt. Dat wil niet zeggen dat je constant een tube handcreme in je zak moet hebben, maar wel dat je minimaal schone, netjes afgeknipte (dus niet afgekloven/gescheurde) nagels moet hebben.

En natuurlijk nooit vergeten: de geurfactor. Wees schoon, en ruik lekker, maar niet alsof je een bad hebt genomen in je aftershave. Fris is beter dan zwaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon netjes, verzorgd. De spijkerbroek heel, gestreken overhemd, eventueel, afhankelijk van het weer, een net gestreken, goed zittend, T shirt. Goed gewassen en geschoren.

Zelf houd ik niet van oorringen en neusdingen en zo, die roepen bij mij vooroordelen op, kan het echt niet helpen. Mogelijk bij meer mensen.

Tanden gepoetst en een stralende glimlacht, belangstelling voor het bedrijf, en daar ga je dan respresentatief wezen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet er dan netjes en verzorgd uitzien. Voor een sollicitatiegesprek ligt het er maar net aan voor welke functie je solliciteert. Kom je in aanraking met klanten of werk je voor een manager, dan is een spijkerbroek wellicth te casual. Ga je als monteur werken dan is een spijkerbroek met een net shirt weer niet gek.
Je hoeft niet persé in pak als dat niet is wie jij bent maar houd met je kleding altijd rekening met wie jij in je werk tegenkomt. Kijk door de ogen van je klant of manager en beoordeel dan of het kan. Vind jij het kunnen en blijkt uit je gesprek dat dit een reden is om je af te wijzen, dan past dit bedrijf niet bij je.
Zorg dat in een sollicitatiegesprek met ziet wie jij bent in die functie waarvoor je solliciteert. Dan selecteert het zichzelf gewoon uit voor jou en voor je toekomstige werkgever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een lekker geurtje doet het inderdaad ook goed.

Nog een tip: kom te vroeg. Zeker als je gefietst of gewandeld hebt. Zo heb je voldoende tijd om tot rust te komen en maak je geen zenuwachtige indruk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kleding die er netjes zijn en niet aanstoot gevend zijn