Wat is de 4de graad van het secundair onderwijs?

Voor mijn gip (eindwerk) van bedrijfsbeheer moeten we een vacature zoeken en dan een sollicitatie brief e.d schrijven. Maar als ik vacatures voor schoonheidsspecialistes opzoek dan komt er bij vereiste studies 3 en 4de graad secundair onderwijs. En de 3de graad is het 5de en 6de jaar.Maar wat bedoeld men met de 4de graad? Kan iemand me helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (2)

Bestaat niet meer, is thans HBO-5

http://nl.wikipedia.org/wiki/Secundair_onderwijs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah bedankt. En raar in bijna elke vacature kom ik ook de 4de graad van secundair onderwijs tegen :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vierde graad secundair onderwijs bestaat niet in Nederland. In het Vlaams secundair onderwijs WEL!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah oke merci (ben van België)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Toedel: sorry, ik kan uit de vraag niet opmaken dat het hier om een Vlaamse gaat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Freekfluweel: no offence hoor :)
In het BSO krijg je na 6 jaar onderwijs slechts een getuigschrift van het tweede leerjaar van de derde graad. Daarmee heb je géén diploma en kan je dus ook niet naar het hoger onderwijs. Om BSO'ers op hetzelfde niveau te brengen als alumni-TSO'ers werd het "zevende" specialisatiejaar opgericht. Dat zevende jaar behoort echter nog tot de derde graad. In bepaalde opleidingen (Decoratieve technieken en Mode) moet je er langer over doen om dat diploma te behalen en volg je dus 8 jaar secundair onderwijs.

Naast de "vierde graad" heb je ook nog het "hoger beroepsonderwijs" dat niet vergelijkbaar is met het Nederlandse HBO (wat in België "hoger onderwijs" wordt genoemd), maar wel als een "kennisgraad" tussen het secundair én het hoger onderwijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt. Raar dat ze dat dan vragen want mijn richting is tso
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd, een vierde graad bestaat echt alleen in het BSO. Je kan in TSO wel een zevende specialisatiejaar volgen en misschien wordt dit met "vierde graad" bedoelt. Kan je wat meer specifieke informatie geven omtrent de vacature? Zo kan ik je meer informatie geven.