wat is het verband tussen amplitude en decibel?

ik weet dat er een verband bestaat tussen die twee, maar niet precies wat. Uitgebreide uitleg alstublieft. bestaat er misschien ook een formule?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Antwoorden (5)

Hoe meer dB, hoe groter de amplitude.
Hoe minder dB, hoe kleine de amplitude.

Formule bestaat er geloof ik niet voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amplitude heeft te maken met hoe hard een signaal of geluid is binnen een mix.
Het hardst mogelijke geluid in het mixen is de 0dB lijn. Dat betekent dat het geluid even hard gaat als de stereo-installatie toestaat. Vervolgens is een amplitude van -3dB een geluid dat 3dB minder hard gaat dan de stereo-installatie toelaat.
Zo beweegt de amplitude zich dus tussen de absolute stilte en het hardst mogelijke geluid.

Als je het opgenomen signaal vervolgens heel hard afspeelt, bijvoorbeeld op 85dB zal de amplitude dus maximaal 85dB zijn en minimaal 0 dB en zal zich daartussen bewegen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dit is trouwens een puur geluidstechnische benadering. Natuurkundig kun je het nog cryptischer zeggen :)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De amplitude is de signaalsterkte en de decibel geeft de geluidssterkte aan.
Er hoeft tussen beide geen verband te bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Decibel is een rekenkundige schaal die niet alleen op geluid betrekking heeft, net zo min als amplitude altijd signaalsterkte hoeft aan te duiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, maar ik probeer het zo algemeen mogelijk te houden en daarbij ben ik zelf ook niet zo goed op de hoogte.
Als je spanningsamplitude met decibels wilt vergelijken dan is elke verdubbeling van spanning een toename van 6 dB.
Bij vergelijking van vermogenstoename is een verdubbeling 3 dB.

Toegevoegd na 14 uur:
Op het plaatje twee schalen van VU-meters, ze geven de amplitude van de versterkerspanning in dB en % aan.
Je ziet hier een praktijkvoorbeeld van 6 dB = 50%.
Voor de formules verwijs ik naar Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de amplitude in luchtdruk en opzichte van de gemiddelde luchtdruk moet je de RMS te weten komen, daarvoor moet je over de gehele golf de amplitudes (afwijking tov de gemiddelde luchtdruk voor geluid) kwadrateren (het kwadraat van de amplitude is een maat voor het vermogen op dat moment (vermenigvuldigd met volume van de verplaatste lucht). Deze kwadraten moeten worden uitgemiddeld over de tijd en van dat gemiddelde bepaal je weer de wortel.
Als je de geluidsdruk zo bepaald hebt dan kun je hen delen door de basisgeluidsdruk (0.0002 microbar). Van het resultaat neem je de 10 log en je hebt de geluidsdruk in dB.

http://www.en.m.wikipedia.org/wiki/Decibel

Als je de druk van de geluidsbron hebt kun je vaak ook bepalen welke druk er op de meetafstand passeert (nog afhankelijk van de golfvorm, bij grote membranen spreek je van een dipool en is de geluidsgolf meer gericht.Ook zijn er weerkaatsingen en dergelijke waardoor meetopstellingen voor speakers in een ruimte met minimale weerkaatsing woden gedaan.