Wat gaat er met mijn profielwerkstuk gebeuren?

Ik moet voor mijn eindexamen havo een profielwerkstuk maken. Wie geeft mij een cijfer voor het pws, en wat heb ik aan dat cijfer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Uit mijn eigen ervaring:

Ik heb voor mijn vwo vorig jaar een pws gemaakt ([trots aan] en er een 9 voor [trots uit]). Dit ging zo in zijn werk:

Je koos een onderwerp dat met een bepaald vak te maken had. Als je bijvoorbeeld een onderwerp hebt dat met Pearl Harbour te maken heeft, is dat geschiedenis. Soms heeft een pws ook met meerdere vakken te maken.

In ieder geval kies je daarna een begeleider voor je pws, die docent is in (een van de/het) vak(ken) waar je pws mee te maken heeft. Hij kent je uiteindelijk je cijfer toe en kijkt het na, en bovenal helpt hij je bij de totstandkoming van je pws; hij geeft tips over bronnen, kijkt het soms tussentijds na om te zien of je op de goede weg bent, enzovoorts. Aan hem kun je vragen stellen.

Het cijfer voor je pws telt in principe sowieso mee voor het vak waarvoor je je pws gemaakt hebt (in mijn voorbeeld dus geschiedenis). Soms, zoals op mijn school, telt het ook nog apart mee als cijfer op je diploma, maar dit is niet op elke school hetzelfde.

Wordt je dit trouwens niet op school verteld? Want jouw decaan weet het vast beter dan ik wat jouw school betreft....

In elk geval succes, want met je pws kun je makkelijk scoren als je er echt moeite in steekt- het wordt niet voor niets het 'meesterwerk van de middelbare school' genoemd! Stop er tijd in en je hebt zo een heel mooi cijfer te pakken :-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens, als je écht een heel mooi pws gemaakt hebt, kan het ook nog eens naar een universiteit gestuurd worden door je school omdat het voor die uni misschien ook interessant is. Dit kan je ook nog eens helpen als je een studie kiest waarvoor geloot moet worden; je krijgt dan lichtelijke voorrang. Als dat geen win/win situatie is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De personen verantwoordelijk voor dat cijfer bepalen je cijfer. Zelf bepaal je wat je aan dat cijfer hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie dat nakijken weet ik niet precies. Volgens mij gewoon een vakdocent die gerelateerd is aan het onderwerp. Het profielwerkstuk moet met minimaal een voldoende te worden afgerond alvoor je eindexamen moet doen. Dat was in ieder geval enkele jaren geleden zo toen ik mijn pws moest maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik moet ook een pws maken. Je begleider geeft je meestal een cijfer. Als je een onvoldoende hebt mag je niet eens examens doen geloof ik dus het is wel heel belangrijk. Volgens mij telt het mee voor het vak dat je heb gekozen.