Op sommige scholen leren kinderen lezen en schrijven in groep 3 en tegelijkertijd beginnen ze met Engels. Overdreven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zoals de verstandige mensen hiervoor al zeiden: je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Mijn dochter zat op de vrije kleuterschool - enig, erg leuk. Maar toen ze naar "de grote school" mocht gaan zei een bezorgd kijkende onderwijzer: "Tja, helaas kunnen sommige kinderen al lezen en soms zelfs schrijven als ze op school komen. Nou, dat leren we ze dan wel àf!" Het hoeft geen betoog: onze dochter is niet op die school verder gegaan, maar naar een goede school gegaan. Wat die twee- of meertaligheid betreft: Ook geen probleem: kinderen weten heel precies (soms tè precies) tegen wie ze welke taal moeten spreken. Maar het is van belang dat de ouders of opvoeders de kinderen inprenten om de talen uit elkaar te houden. Spreek goed Nederlands als je Nederlands spreekt en goed de andere taal/talen als je die spreekt. Ik kon mijn vader (spreekwoordelijk) wel "vermoorden" als hij mij daar vaak op wees, maar toen we weer in Nederland waren en ik - zonder Nederlandse lessen in het buitenland te hebben gehad - direct goed en met voldoende cijfers in de Nederlandse les kon meedoen was ik hem - al op mijn vijftiende - heel dankbaar. En nu - vijftig jaar later - spreek ik beide talen dus als "native speaker" - en ik geef in de vreemde taal zelfs les!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100