Krijgen mensen nog het verschil tussen "de" en "het" op school?

Het valt mij steeds vaker op dat dit fout gaat. Dus wordt het nog op school gegeven? Of zijn er andere oorzaken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Natuurlijk wordt dat nog aangeleerd op school! Op de basisschool waar ik werk, hebben de leerlingen van groep 3 pas het woordje "de" leren lezen. Overal hangen nu kaartjes met het woord "de", op de deur, de stoel, de tafel, de plant, de kast enz. En over een poosje leren ze "het" lezen, en dan komen er kaartjes met "het" op het raam, het bord, het bureau. En later wordt er absoluut op gelet dat de en het goed gebruikt worden. Niet voor alle problemen kan de school als schuldige worden aangewezen. Er zijn invloeden van thuis, van vrienden, van de televisie...

Nee, er wordt vanuit gegaan dat je dat aanvoelt, als je gewoon in NL bent opgegroeid. Misschien op scholen voor moeilijk lerenden nog wel..

Ja, natuurlijk wordt hier aandacht aan besteed bij het vak Nederlands. Toegevoegd na 4 minuten: Veel leerlingen maken er wel een potje van. Dit wordt mogelijk ook veroorzaakt doordat ze op Twitter, MSN en Hyves ed. snel typen en veel, afkorten. Misschien ook uit desinteresse. Dom, want later is het toch hard nodig om goed te kunnen schrijven. Maar docenten Nederlands letten hier echt wel op in werkstukken, dictee of opstellen. Toegevoegd na 17 minuten: Het besef van de/ het begint al aangeleerd te worden in de laagste klassen van de basisschool, tijdens het keren schrijven. In hogere klassen moet je vooral ook boeken lezen en leer je het vanzelf aan. Maar er wordt wel op gecorrigeerd tijdens opstellen natuurlijk.

Nederlanders voelen dit inderdaad aan ja, leren het al als ze gaan praten. Maar nonchalance is een reden dat er niet meer op gelet wordt, net zoals mijn ook vervangen wordt door me

Of zijn er andere oorzaken? Wat dacht je van het groeiende aantal mensen dat thuis geen of hoogstens gebrekkig Nederlands spreekt. Ik heb het hier wel eens gevraagd bij iemand die "de en het" verkeerd om gebruikte, omdat ik het ook verbazingwekkend vond, en toen werd mijn vermoeden bevestigd, het bleek dat de persoon allochtoon was. Hierbij zeg ik niet dat er geen autochtonen zouden zijn die er een potje van maken, zeker met de huidige msn-taal en de opkomst van internet is het er niet beter op geworden. Ook zullen er legio allochtonen zijn met een betere taalbeheersing dan sommige autochtonen maar feit blijft dat de/het problematiek voor iemand die hier niet opgegroeid haast niet te leren is.

Day is het gevolg van onze multiculturele samenleving. Een deel van allochtonen kregen het moeilijk onder de knie en op die manier is het verweven in de straattaal die ze tegenwoordig spreken. Het is veel stoerder als je gebrekkig mee praat dan dat je de de taal nog goed uitspreekt. Het is een percentage die dat doet, dus niet dat iedereen het fout doet tegenwoordig, maar van degene die het dus wel doen valt het je op. Van diegene die het wel doen spreken de Hollandse jongeren zelfs vaak met een buitenlands accent alsof ze ook Surinaams of Marokkaans zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100