Krijgen mensen nog het verschil tussen "de" en "het" op school?

Het valt mij steeds vaker op dat dit fout gaat. Dus wordt het nog op school gegeven? Of zijn er andere oorzaken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Cryofiel
12 jaar geleden
Vroeger werd dit toch ook niet op school onderwezen? Stel je voor zeg, dat je bij je eigen taal moet gaan leren of je 'de' of 'het' moet zeggen... Nee hoor, dat gaat gewoon helemaal automatisch, dat hoef je echt niet te leren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk wordt hier aandacht aan besteed. Meestal al op de kleuterschool.
Cryofiel
12 jaar geleden
Echt? Of bedoel je het gewone corrigeren, zoals wanneer een driejarige het heeft over de "vingers aan mijn voet", en dan te horen krijgt dat die dingen "tenen" heten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dat is onderwijs. Ik heb mijn antwoord iets uitgebreid.
Cryofiel
12 jaar geleden
Aha, op zo'n manier. Mijn eerste indruk was dezelfde onderwijsmethode als bij Frans en Duits: lijstjes leren (le/la, der/die/das).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, neen dat niet, maar dat leren Duitsers en Fransen ook niet zo.

Het beste antwoord

Natuurlijk wordt dat nog aangeleerd op school! Op de basisschool waar ik werk, hebben de leerlingen van groep 3 pas het woordje "de" leren lezen. Overal hangen nu kaartjes met het woord "de", op de deur, de stoel, de tafel, de plant, de kast enz. En over een poosje leren ze "het" lezen, en dan komen er kaartjes met "het" op het raam, het bord, het bureau.
En later wordt er absoluut op gelet dat de en het goed gebruikt worden.
Niet voor alle problemen kan de school als schuldige worden aangewezen. Er zijn invloeden van thuis, van vrienden, van de televisie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de mensen die het niet meer weten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geslacht_(Nederlands) ;)

Andere antwoorden (6)

Nee, er wordt vanuit gegaan dat je dat aanvoelt, als je gewoon in NL bent opgegroeid. Misschien op scholen voor moeilijk lerenden nog wel..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, natuurlijk wordt hier aandacht aan besteed bij het vak Nederlands.

Toegevoegd na 4 minuten:
Veel leerlingen maken er wel een potje van. Dit wordt mogelijk ook veroorzaakt doordat ze op Twitter, MSN en Hyves ed. snel typen en veel, afkorten. Misschien ook uit desinteresse. Dom, want later is het toch hard nodig om goed te kunnen schrijven.

Maar docenten Nederlands letten hier echt wel op in werkstukken, dictee of opstellen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Het besef van de/ het begint al aangeleerd te worden in de laagste klassen van de basisschool, tijdens het keren schrijven. In hogere klassen moet je vooral ook boeken lezen en leer je het vanzelf aan. Maar er wordt wel op gecorrigeerd tijdens opstellen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederlanders voelen dit inderdaad aan ja, leren het al als ze gaan praten.
Maar nonchalance is een reden dat er niet meer op gelet wordt, net zoals mijn ook vervangen wordt door me
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat mij dan ook mateloos irriteert met een t!! ook t's en d's worden steeds vaker verkeerd gebruikt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook heel vervelend, maar een deel van de mensen kan er niets aan doen. Er zijn ook dyslectici bij. Helaas wordt er niet voldoende op onderzocht door de school, waardoor het vaak over het hoofd gezien wordt, of gekoppeld wordt aan gemakszucht. Wat dat betreft doet de school veel te weinig, terwijl er goede methoden zijn om dyslectici te behandelen.
Of zijn er andere oorzaken?

Wat dacht je van het groeiende aantal mensen dat thuis geen of hoogstens gebrekkig Nederlands spreekt. Ik heb het hier wel eens gevraagd bij iemand die "de en het" verkeerd om gebruikte, omdat ik het ook verbazingwekkend vond, en toen werd mijn vermoeden bevestigd, het bleek dat de persoon allochtoon was.

Hierbij zeg ik niet dat er geen autochtonen zouden zijn die er een potje van maken, zeker met de huidige msn-taal en de opkomst van internet is het er niet beter op geworden. Ook zullen er legio allochtonen zijn met een betere taalbeheersing dan sommige autochtonen maar feit blijft dat de/het problematiek voor iemand die hier niet opgegroeid haast niet te leren is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt. Zoals een Duitser die hier is komen wonen het vaak nog jarenlang over "het auto" heeft (in het Duits: das Auto), of over "de nummer" (in het Duits: die Nummer).
ItisILeClerc
12 jaar geleden
het zijn uitsluitend allochtonen die de en het verwisselen omdat ze dit niet van huis uit meekrijgen en het dus niet aanvoelen
nonchalance, sms en internet hebben er in het geheel niets mee te maken
zelfs als ik volledig dement zou worden, zou ik die fout nog niet maken
Day is het gevolg van onze multiculturele samenleving.
Een deel van allochtonen kregen het moeilijk onder de knie en op die manier is het verweven in de straattaal die ze tegenwoordig spreken. Het is veel stoerder als je gebrekkig mee praat dan dat je de de taal nog goed uitspreekt. Het is een percentage die dat doet, dus niet dat iedereen het fout doet tegenwoordig, maar van degene die het dus wel doen valt het je op. Van diegene die het wel doen spreken de Hollandse jongeren zelfs vaak met een buitenlands accent alsof ze ook Surinaams of Marokkaans zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
"een percentage DIE dat doet"...   ;-) Maar serieus, dat autochtone jongeren zich een buitenlands accent aanleren om er maar bij te horen, dat heb ik zo heel af en toe ook wel eens gehoord. Klinkt mij heel gekunsteld in de oren eigenlijk, maar dat zullen die jongeren niet doorhebben. Voor mij is dat overnemen van een buitenlands accent een grote uitzondering. Zo te horen voor jou niet. Zou het kunnen dat dit alleen in de grote steden speelt, en dat het in de rest van Nederland nauwelijks voorkomt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon in een middelgrote stad en ik sta ook regelmatig versteld van het matige taalgebruik van jongeren van, op het eerste gezicht, autochtone afkomst. Het is duidelijk iets van de laatste, pak 'm beet, tien jaar. Ik ben 35 en in mijn schooltijd kwam dit nauwelijks voor. Hooguit bij een enkele klasgenoot van allochtone afkomst. Zou het, net als straattaal, een soort statussymbool zijn geworden? Mijn zoon van 3,5 spreekt keurig NL (voor zijn leeftijd dan) en het lijkt me vreselijk als hij over een jaar of 10 mindet goed gaat spreken, omdat het stoer is....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Cryofiel Ik denk dat het zeker klopt dat het in de grote steden meer voorkomt dan bv op Urk of Nijkerk. @ Stellalala: Afhankelijk van waar hij zijn eigenwaarde aan gaat afmeten zit er altijd een kleine kans in. Zeker als deze trend zich blijft voortzetten. Voor de jongeren die het doen is het zeker een statussymbool, zij voelen zich vaak ook stoerder en soms zelfs verheven boven de mensen die het niet doen. Bij jou is het iets van de laatste 10 jaar zeg je. Ik ken het al zeker 26 jaar en zie het elk jaar drastisch toenemen. Gelukkig zijn er ook nog genoeg die weer normaal gaan praten als ze ouder worden en voor wie het een fase is.
Mede door sociale netwerken waarbij je minder snel oplet voor taalfoutjes alsmede het autocorrectie in vele softwareprogramma's verloederen het onderwijs. Het maakt niet uit hoe je een woord spelt want het programma "Word" zet er toch een roodbalkje onder met suggestie voor de juiste spelling. Niet alleen "de" en "het", maar ook dit, dat, deze en die woorden totaal verkeerd gebruikt. Hoe vaak hoor je wel niet "Die meisje?". Wat je ook vaak ziet is "is" ipv het correcte "eens". Vertel maar eens wat je daar van vindt? Wordt al gauw met is ipv eens geschreven. Hetzelfde geldt voor beter dan/als.

Het verloedering van het onderwijs.
- Men leest minder tegenwoordig (Boeken)
- Autocorrectie op msn/smartphones/Word
- Sociale media
- en wat hier boven genoemd wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
*De verloedering