Zaak gaat tijdelijk dicht; heb ik met mijn nul-urencontract ergens recht op?

Het bedrijf waar ik werk gaat verhuizen. Op 9 november a.s. zijn we voor het laatst open, maar het kan zomaar 6 tot 8 weken duren voordat de nieuwe zaak opengaat. Een aantal collega's en ik hebben een nul-urencontract (mét opkomstplicht, dat dan weer wel....) en nu hebben wij gedurende die periode dus geen inkomsten, geheel buiten onze schuld om. Kan dat zomaar en kunnen wij op de één of andere manier een vergoeding vragen/krijgen? Eén week is nog wel te overbruggen, maar dit is echt veel te lang. We hebben het geld allemaal keihard nodig!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op deze site kun je gratis chatten met het Juridisch loket. Zij kunnen je precies vertellen waar je recht op hebt,
https://chat.juridischloket.nl/chat/
De openingstijden zijn
dinsdag 9:00 uur tot 12:30 uur
woensdag 13:30 uur tot 17:00 uur
donderdag 13:30 uur tot 17:00 uur Je kunt ze ook telefonisch bereiken op werkdagen van 09.00 uur tot 20.00 uur via 0900-8020 (10 cent pm).

Het beste antwoord

Dit hangt ervan af... Wanneer je met een 0-urencontract met regelmaat opgeroepen wordt, waardoor het in feite een vaste aanstelling is op parttime basis. Hierdoor zou je recht hebben op doorbetaling (indien collega's met een vast contract dit ook krijgen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond allebei de antwoorden goed, maar ik mag er maar één kiezen...

Andere antwoorden (1)

Nee, bij een 0-urencontract heb je geen verplichtingen noch heeft je baas deze. Een opkomstplicht is ook raar, aangezien je bij 0-uren totaal niets hebt afgesproken. Je komt wanneer je baas werk heeft en wanneer je zelf kunt. Als de baas geen werkt heeft heb jij pech, kun jij niet heeft de baas pech. Het nadeel is, is dat je vrij eenvoudig ontslagen kunt worden, maar dit kan ook een voordeel zijn.

Ik snap echter nog steeds de opkomstplicht niet?

Toegevoegd na 6 minuten:
Blijkt mijn idee toch verkeerd te zijn over een 0-uren contract. Blijkbaar ben je wel verplicht te komen als een baas je oproept.

Echter heb ik het volgende gevonden:

• Een werknemer die over een periode van drie maanden wekelijks heeft gewerkt, of meer dan 20 uur per maand, kan aanspraak maken op een arbeidsovereenkomst voor het aantal uren dat hij/zij gemiddeld in de afgelopen drie maanden heeft gewerkt.

• Volgens de wet bestaat er na drie maanden namelijk een ‘rechtsvermoeden’ dat de omvang van de arbeidsovereenkomst gelijk is aan het gemiddelde aantal gewerkte uren van de laatste drie maanden. Het is dan alleen nog mogelijk een werknemer minder uren op te roepen dan de laatste drie maanden, als hij daarmee instemt. Is dat niet het geval, dan kan de werknemer zich beroepen op zijn recht op arbeid. De werknemer moet dan wel beschikbaar zijn om die ‘extra’ uren in te vullen.

Nog iets interessants:
•De oproepkracht krijgt minimaal drie uur betaald voor een oproep, ook als deze per oproep minder uren heeft gewerkt. Deze regel geldt als aan twee voorwaarden is voldaan: de oproepkracht heeft een arbeidsovereenkomst van 14 uur per week of minder, en de tijdstippen waarop moet worden gewerkt zijn niet vastgelegd, of de omvang van het werk is niet eenduidig vastgelegd.