Wat is het wezenlijke verschil tussen 'outsourcing' en 'outplacement'?

Mensen boven 45 jaar , die hun job verliezen zijn verplicht 'outsourcing' te volgen om hun 'stempelgeld' te kunnen behouden (België)
Nu hoor ik alleen positieve geluiden over 'outplacement' , dat niet automatisch aangeboden wordt.
Wat is nu eigenlijk het grote verschil tussen die twee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Outsourcing in mijn ervaring in Nederland is als een deel van de werkzaamheden van een organisatie verplaatst wordt naar een ander bedrijf. Daarbij gaan de daarin werkzame werknemers veelala mee. Overwegingen daarvoor zijn kostenbesparing en/of risicobeperking.
[Zie bij voorbeeld de grootste Nederlandse brouwerij (die heerlijk en helder zou zijn) die jaren geleden zijn cantine- en restaurantpersoneel overhevelde naar een cateringbedrijf. Een bij de grootste vakBondgenoten georganiseerde werknemer heeft - na procederen tot Europa toe - gelijk gekregen dat die outsourcing geen reden is om zijn salaris te verlagen (het was door een andere CAO meer dan gehalveerd) en kreeg met terugwerkende kracht zijn salaris terug.]
Outplacement is om een werknemer op wiens aanwezigheid in het bedrijf "geen prijs meer wordt gesteld" te helpen, hem geschikt te maken voor een job elders. Het klinkt positief maar leuk is anders, vooral als het voor de aan de kant gezette werknemer niet tot goed resultaat leidt.