Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ontslag tijdens proefperiode en werkloosheiduitkering

Ik werd zo maand geleden bij mijn vorige werkgever ontslagen wegens economische redenen. Daarna kreeg ik werkloosheiduitkering. Nu ben ik weer aan het werk en zit nog in de proefperiode. Mijn vraag is als ik nu ontslag neem, heb ik nog steeds recht op de werkloosheiduitkering? Zowel het werk als de sfeer bevalt me niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
752

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Als je zelf ontslag neemt krijg je geen werkeloosheidsuitkering.

Toegevoegd na 9 minuten:
De uitkerende instantie zal dan altijd zeggen dat je verwijtbaar arbeidsloos bent en keert niet uit. neem dus pas ontslag nadat je een nieuwe baan hebt gevonden.

Toegevoegd na 11 minuten:
http://www.salarisinfostartpagina.nl/werknemersinfo/ontslag.htm
(Lees meer...)
amc
13 jaar geleden
Ik denk dat je met deze vraag bij het UWV moet zijn. Omdat zowel jou baas als jij zonder opgaaf van reden het contract kunnen opzeggen. En als jij en het werk en de sfeer niet fijn vind is dat natuurlijk geen fijne basis om te blijven werken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zelf ontslag neemt, dan raak je werkeloos, terwijl je in principe een baan zou kunnen hebben. Dit noemt men verwijtbaar werkeloos. Wanneer men verwijtbaar werkeloos is, heeft men geen recht op een uitkering.
Je doet er dus verstandig aan, eerst een nieuwe baan te zoeken, voordat je je oude baan opzegt!

Toegevoegd na 2 uur:
Dit geldt ook tijdens de proeftijd dus!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Sterrehemel@ ook tijdens de proefperiode geldt; geen uitkering bij verwijtbaar werkeloos. Zie de link bij mijn eerder antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel degelijk sprake van verwijtbare werkeloosheid als je zelf het initiatief neemt tot ontslag! Ook als de reden van ontslag in de verwijtbare sfeer ligt, kan dit het geval zijn (onrechtmatig verzuim, wanprestatie, redenen die onder dringende redenen (redenen voor ontslag op staande voet) vallen, zoals bijvoorbeeld diefstal of opzettelijke vernieling).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kun je tijdens je proefperiode verwijtbaar werkloos worden! Als je er zelf de brui aan geeft, is dat sowieso verwijtbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is immers ook wat ik zeg, SuzieQ.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding