Word ik in mijn situatie gediscrimineerd?

Op mijn werk moet er bezuinigd worden,op mijn werkplek moet er per dag een aantal uren ingekrompen worden.
Over een week gezien is dat ongeveer 36 uur.
Hierdoor is er iemand te veel op mijn werkplek en moet er iemand wijken naar een andere locatie om daar zijn/haar uren gedeeltelijk te draaien (flexibel inzetbaar).
Mijn baas werkt met het last in first out principe.
Dat betekend dus wie als laatste bij de organisatie is komen werken komt dus in aanmerking om gedeeltelijk overgeplaatst te worden.
In principe was ik niet die gene die daar voor in aanmerking zou komen,ware het niet dat de personen (3 collega's) die eerder in aanmerking zouden komen (ze hebben dus minder dienstjaren dan mij bij de organisatie) om bepaalde redenen ontzien worden van deze maatregel.
Bij 1 collega is er een afspraak gemaakt met de plaatselijke gemeente en ze denken dat deze persoon het niet aan zou kunnen om flexibel te gaan werken.
De andere 2 collega's worden ontzien wegens medische redenen.
Echter is er niet naar mijn dossier gekeken waar ook duidelijk mijn medische geschiedenis in staat.
Nu die 3 collega's zijn ontzien,is de keus dus op mij gevallen en moet ik dus wijken naar een andere werk locatie.
Als ze werken met het last in first out principe mogen ze andere mensen dan wel ontzien wegens deze redenen?
Word ik niet op deze wijze gediscrimineerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Misschien is discriminatie niet de goede term voor deze zaak. Het lijstje word zo te horen afgewerkt en voor een aantal collega's is een uitzondering gemaakt.

Dien een verzoek in om ook te laten beoordelen of het wel verantwoord is om jou over te plaatsen of flexibel te laten werken. Dit is immers ook bij 2 van je collega's gebeurd.

Geef aan dat er op medische gronden al eerder mensen niet zijn overgeplaatst en vraag waarom er niet naar jouw medische dossier is gekeken toen deze beslissing werd gemaakt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik begrijp je reactie en daarom ook je vraag. Discrimineren betekent niet veel meer dan onderscheid maken. De gronden van dit onderscheid en de manier waarop gdiscrimineert wordt is in de wet vast gelegd.
In veel gevallen is het onvermijdelijk om onderschied te maken. Een vrouw kun en mag je niet hetzelfde behandelen als een man (tot op zekere hoogte' je zou de vrouw daarmee te kort doen.
Rechtlijnig gezien wordt er wel of meer rekening gehouden met de ziekte van de andere collega s.
Zolang je niet weet wat dat inhoud en je je achtergesteld voelt kun je naar de bond toe stappen )als je lid bent' voor juridisch advies. Ook kun je een advocaat inschakelen of je rechtbijstandsverzekering raadplegen als je die hebt.
Uiteindelijk zal dan de rechter een uitspraak doen, en zo gaat dat dan in Nederland. Je zult wel begrijpen dat de verstndhouding met de werkgever geen positieve im¨puls krijgt.
Tot slot kun je ook denken dat je ooit acord bent gegeaan met die flexibiliteit en dat je positiewve houding ook eerder positieve dan negatieve aeffecten zal hebben op lange termijn.
Ik zeg zeg dan meestal dat het geluk van een ander niet de pech hoeft te zijn voor mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry, ik heb geantwoord zonder eerst jouw antwoord te lezen.
Het is een moeilijk probleem. Ik zie het echter niet als discriminatie in de negatieve betekenis die er gewoonlijk aan wordt gehecht. Je werkgever moet iets. Die andere drie hebben de juiste papieren om niet te hoeven worden overgeplaatst.
Hoe de toepasbaarheid van jouw papieren is, zou ik eens met iemand van de vakbond bespreken. Misschien heb je juridische bijstand nodig.
Nog geen lid? Snel worden. In een tijd waarin bezuinigd moet worden op arbeid, is dat uiterst zinvol.
Kan er niet op iets anders worden bezuinigd? B.v. minder snel vervangen van copieerapparaten of computers o.i.d.

Ik zou het verder gewoon zakelijk blijven bezien, En je baas een opgewekt gezicht tonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eerst eens wat er in jouw arbeidsovereenkomst staat. Vaak staat er een standplaats in vermeld. Indien deze gewijzigd wordt dan zal dat in een zgn. addendum (aanhangsel bij arbeidsovereenkomst) vermeld moeten worden. Vraag je af of je ook de reiskosten vergoed krijgt en eventueel de reistijd en of je bij uitbreiding van uren weer terug kunt naar je oude "vaste" werkplek. Laat dit vastleggen. Verder is het last in first out hier niet van toepassing. Deze term bestaat niet meer. Tegenwoordig spreken we van een afspiegelingsbeginsel waarbij er wordt gekeken naar dienstjaren en leeftijdscategorie. Maar dit is meer van toepassing bij ontslag. Je kunt alles ook positief betrachten. Op een andere werkplek krijg je weer andere inzichten en andere ervaringen en die kunnen je helpen te groeien terwijl je andere collega's maar blijven "vasthangen". Succes.