In het leger keurde men op de ABOHZIS score die loopt van 1 (perfect) tot 5 ( gediskwalificeerd ).
ABOHZIS staat voor:

- Algemeen ( Je Algemene lichamelijke gesteldheid)
- Boven ( Je bovenste ledematen, armen en handen)
- Onder ( Je Onderste ledematen, benen/voeten)
- Horen ( Je gehoorvermogen)
- Zien ( Je zichtvermogen)
- Intellect ( Je intelligentie )
- Stabiliteit ( Je stressbestendigheid)

Als een of meer van deze onderdelen hoger dan 2 scoorde werd je deels afgekeurd. 5 was sowieso definitieve afkeur.

Of ze nu nog deze methode gebruiken weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die is nog steeds in gebruik!

Andere antwoorden (3)

ADHD ?..... misschien

maar wajong nee
als je zou worden goedgekeurd dan heb je meteen geen wajong meer lijkt mij
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, waarom? Er zijn genoeg mensen met WAJONG die een betaalde baan hebben. Beperktere mogelijkheden en WAJONG nodig als sociaal vangnet... Er wordt wel gekort op je uitkering als je betaald werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Kitten: Wajong heb je zeker niet altijd voor het leven. Als je gaat verdienen, wordt de hoogte van je uitkering aangepast naar beneden. Als je vijf jaar lang een bepaald loon verdient, gaat niet alleen in betaling de uitkering omlaag, maar ook je daadwerkelijke arbeidsongeschiktheidspercentage. Omdat je dan dus laat zien dat je meer kunt dan eerst gedacht werd. Als je loon zo hoog is dat je geen aanvullende uitkering meer nodig hebt, heb je dus nog vijf jaar op papier wel een Wajong-uitkering (maar die komt niet tot uitbetaling) en daarna ben je er vanaf. Dan kun je nog steeds binnen vijf jaar terugvallen op je uitkering, dus het is een goed vangnet voor als het slechter zou gaan in de toekomst. Maar als je maar lang genoeg een bepaald inkomen kunt vergaren, kun je volledig UIT de Wajong komen.
Dat hangt af van je beperkingen en van de functie die je ambieert.

ADHD op zich hoeft geen probleem te zijn, als je maar niet gevaarlijk impulsief bent en je je voldoende kunt concentreren om je werk goed te kunnen doen.

Kijk je bijvoorbeeld op de site van de landmacht bij informatie over de medische keuring (zie bron) dan zie je dat zowel bij de psychologische als de medische keuring wordt aangegeven dat als je op grond van het psychologisch of lichamelijk onderzoek niet geschikt zou zijn voor de functie waar je op solliciteert, er besproken zal worden met je of er andere functies zijn die wél mogelijk zijn.

Uiteindelijk gaat het om de vraag in hoeverre jouw aandoening je beperkt in de functie die je wilt gaan uitoefenen, en is de landmacht/luchtmacht/marine een werkgever zoals elke andere. Ik zou dus niet weten waarom je als Wajonger daar niet zou kunnen werken. Iemand in een rolstoel kan ook personeelsfunctionaris of administratief medewerker zijn, bij defensie net zo goed als bij een internationale groothandel. Zo ook een ADHD-er: het gaat niet om het bedrijf waar je werkt, maar om de functie die passend moet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ADHD is geen criteria op afkeuring eerder psychologische testen fysieke test. Wil je een hogere rang, bijvoorbeeld officier dan is het belangrijk dat je rustig gedrag hebt. Ik was vroeger ook druk maar heb het tot sergeant geschopt.
Je Wajong is niet nodig, je krijgt een soldij voor soldaten en dat loopt op hoe hoger je rang wordt!