Kun je een kind aanleren om lesstof toe te passen op toetsmomenten?

Een leerling van 15 met een bovengemiddelde intelligentie heeft Gilles de la Tourette en PDD NOS. Hij heeft de kennis van de lesstof, begrijpt de lesstof , maar weet nooit hoger dan een 5 of 6 te scoren op toetsmomenten. "Hij weet het geleerde niet toe te passen" heb ik diverse malen gehoord. Is het toepassen van kennis/geleerd huiswerk aan te leren met een goede begeleiding? Helaas spreken de docenten elkaar tegen, waarbij ik meestal hoor dat het niet kan. Maar daar kan ik me niet zomaar bij neerleggen.

Toegevoegd na 6 dagen:
Zou het kunnen dat het bij deze jongen gaat om een kind met een disharmonisch intelligentieprofiel? Is er iemand die daar meer over kan vertellen? Deze kinderen zijn volgens mij vaak sterk in taal/denken, maar zwak in visueel ruimtelijk inzicht en in uitvoering. De kennis zit er wel in maar komt er dus niet uit bij toetsen. Zo zou ik me dat voorstellen. Als dit het geval is zou de begeleiding zich daar dan op kunnen richten en op welke manier? Ik hoop dat er nog enkele aanvullingen komen op de gegeven antwoorden, want ben wel wat verder gekomen, maar ben er nog niet helemaal uit.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het enige wat ik me kan bedenken is hem stimuleren meer uit te komen voor wie hij zelf is, hoe moeilijk het ook is. Zijn zelfvertrouwen is heel belangrijk, en in de les of in de klas mag hij best gebruik maken van een gevoel van "ik ben wie ik ben en ik ben groot en ik kan dit". Misschien stom gezegd, maar ik denk dat dat hetgene is waardoor hij zich misschien niet kan concentreren en zich kan richten op wat hij moet doen tijdens een toets. Het is belangrijk dat hij plezier heeft in wat hij doet, en hij het niet als een verplichting ziet om een cijfer te halen wat goed bevonden wordt door zijn ouders. Het gaat er natuurlijk om dat je weet waar de toets over gaat, en dat je die kan begrijpen. Het gaat er niet om dat jij een 8 of 9 haalt, het is de bedoeling dat jij het begrijpt en vanuit je binnenste weet te verklaren. Dus op toetsdagen daar rekening mee houden, en niet met een houding van "oh, zou hij het moeilijk vinden dat hij vandaag misschien wel zenuwachtig zou zijn, en dat hij een cijfer moet halen om zijn verplichte diploma te halen????" Verwelkom hem in het zijn van een krachtig persoon en stimuleer hem om naar buiten gericht te zijn. Ik denk dat als hij "zeker" in zijn vel zit, hij een stuk beter zal presteren.

Een kleine poging om u wat te helpen. Om iets wat geleerd is toe te passen is het belangrijk te doorzien wat een vraagstuk bedoelt. Nu is het mogelijk dat genoemde leerling, gezien de beschrijving die u geeft, een beelddenker is. Als dat zo is helpt het volgende: Laat de leerling in een of meer tekeningen/schetsen de situatie verhelderen. Het is dan de kunst dat in die tekeningen het wezenlijke staat, overbodige informatie niet is opgenomen. En ook wordt aangegeven wat er eventueel verandert en wat de eindtoestand is. Nu is elke situatie verschillend en het maken van schetsen vergt ook wat oefening. Wellicht kunt u eens zoeken bij 'beelddenken'.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100