Kun je een kind aanleren om lesstof toe te passen op toetsmomenten?

Een leerling van 15 met een bovengemiddelde intelligentie heeft Gilles de la Tourette en PDD NOS. Hij heeft de kennis van de lesstof, begrijpt de lesstof , maar weet nooit hoger dan een 5 of 6 te scoren op toetsmomenten. "Hij weet het geleerde niet toe te passen" heb ik diverse malen gehoord. Is het toepassen van kennis/geleerd huiswerk aan te leren met een goede begeleiding? Helaas spreken de docenten elkaar tegen, waarbij ik meestal hoor dat het niet kan. Maar daar kan ik me niet zomaar bij neerleggen.

Toegevoegd na 6 dagen:
Zou het kunnen dat het bij deze jongen gaat om een kind met een disharmonisch intelligentieprofiel? Is er iemand die daar meer over kan vertellen? Deze kinderen zijn volgens mij vaak sterk in taal/denken, maar zwak in visueel ruimtelijk inzicht en in uitvoering. De kennis zit er wel in maar komt er dus niet uit bij toetsen. Zo zou ik me dat voorstellen. Als dit het geval is zou de begeleiding zich daar dan op kunnen richten en op welke manier? Ik hoop dat er nog enkele aanvullingen komen op de gegeven antwoorden, want ben wel wat verder gekomen, maar ben er nog niet helemaal uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Allereerst, een zeker 'dat zal nooit lukken' kan door niemand vooraf gegeven worden. Je kunt zeggen dat dat 'waarschijnlijk' is, maar 'zeker'... dat niet. Ieder mens kan zich ontwikkelen, wellicht de een wat (of veel) trager dan de ander.
Mijn ervaring op een huiswerkinstituut is dat er veel te verbeteren valt met de juiste begeleiding. Zoek dan wel een huiswerkinstituut dat ervaring heeft met autisme/asperger en andere aanverwante stoornissen.
Persoonlijk heb ik leerlingen voorbij zien komen met PDD NOS, maar niet met Gilles de la Tourette, dus ik kan alleen spreken vanuit die ervaring. Maar voor de kinderen met PDD NOS gold bij het grootste deel: al doende leert men. Dat wil zeggen, de stof droog overhoren (meestal natuurlijk geen probleem) en daarna een proeftoets maken (vaker wel een probleem) en die dan samen bespreken. Vaak ging het dan om de leerling zulke vragen te stellen, zodat hij ging inzien hoe die vraag aan zijn eigen kennis refereerde en het werd dan ook meestal wel duidelijk wat de docent als antwoord wilde horen. Naar mate deze aanpak herhaald wordt, wordt het voor de meeste leerlingen eenvoudiger om zelf te kunnen omgaan met de toetsen op school.

Tot slot, of uw leerling gaat passen in een regulier huiswerkinstituut wordt natuurlijk ook bepaald door de ernst van zijn stoornissen. Als het zeer ernstige vormen aanneemt, zal de leerling moeilijker toe kunnen met gedeelde aandacht. Er is immers op veel huiswerkinstituten niet uitsluitend een op een begeleiding.
Dan zou u kunnen kijken of er iemand te vinden is, die hem op persoonlijke basis zou kunnen begeleiden. Alleen is dit laatste dan vaak weer moeilijker te financieren uit een eventueel 'rugzakje'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een kleine poging om u wat te helpen.
Om iets wat geleerd is toe te passen is het belangrijk te doorzien wat een vraagstuk bedoelt.
Nu is het mogelijk dat genoemde leerling, gezien de beschrijving die u geeft, een beelddenker is.

Als dat zo is helpt het volgende:
Laat de leerling in een of meer tekeningen/schetsen de situatie verhelderen.

Het is dan de kunst dat in die tekeningen het wezenlijke staat, overbodige informatie niet is opgenomen. En ook wordt aangegeven wat er eventueel verandert en wat de eindtoestand is. Nu is elke situatie verschillend en het maken van schetsen vergt ook wat oefening.

Wellicht kunt u eens zoeken bij 'beelddenken'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het heel belangrijk is om hem te stimuleren te kunnen zijn wie hij is. Waarschijnlijk slaat de onzekerheid toe in een klaslokaal en is hij met heel andere dingen bezig dan met de zinnen die op zijn blaadje staan tijdens een toets. Dat hij dan alsnog een 5 of 6 haalt vind ik al een hele prestatie. Dit gaat niet om de kennis die hij niet zou hebben, of de link die hij niet zou kunnen leggen denk ik; hij heeft (zelf)vertrouwen nodig.

Toon hem zelfvertrouwen en kracht zodat hij dat ook kan gaan voelen en daarin mee kan gaan. Doe dit wel oprecht en voel het echt, zodat hij jou ook kan vertrouwen.
Hou de goede moed erin en steun hem in zijn kracht. Probeer hem het gevoel te geven dat hij geaccepteerd wordt en er helemaal mag zijn.

School gaat ook helemaal niet om het halen van een 8 of een 9, het gaat erom of jij weet waar de lesstof over gaat. Misschien dat dat hem helpt?