In mijn winkel werkt me moeder mee. Dit is vrijwillig, ze krijgt hier niets voor betaald. Mag dit en wat zijn de regels bij de belastingdienst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Je kan je familie mee laten werken in je zaak. Het is zelfs zo dat je in aanmerking kan komen voor zgn meewerkaftrek.

Zie bronlink
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Van de site van de Belastingdienst:
"U krijgt de meewerkaftrek als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:
■U bent ondernemer.
■U voldoet aan het urencriterium.
■Uw fiscale partner werkt 525 uren of meer zonder vergoeding in uw onderneming, of de vergoeding die u hiervoor betaalt is minder dan € 5.000.

U krijgt geen meewerkaftrek over de winst die u behaalt als medegerechtigde." Als moeder getrouwd is met vader en met hem op hetzelfde adres woont, dan zijn zij al wettelijk elkaars fiscale partner. Je kunt maar één fiscale partner tegelijk hebben. Als moeder niet getrouwd is met vader en niet op hetzelfde adres woont volgens de GBA dan zou je moeder je fiscale partner kunnen zijn mits jullie beiden op hetzelfde adres wonen volgens de GBA.
Ja, dat mag. Het minimumloon is verplicht voor mensen in loondienst maar je moeder werkt niet in loondienst. In feite is zij een vrijwilliger voor een commerciële organisatie.

Je zou de Belastingdienst kunnen vragen of het mogelijk/toegestaan is haar een kostenvergoeding te geven voor de werkelijk door haar gemaakte kosten (een vergoeding conform de 'vrijwilligersregeling') en die jij als bedrijfskosten opvoert. Maar dat luistert nauw want die regeling is feitelijk bedoeld voor verenigingen en in ieder geval niet voor bedrijven die onder de vennootschapsbelasting vallen.
Computoon
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Het begrip 'vrijwilliger' zou je beter niet kunnen gebruiken richting de Belastingdienst. De 'vrijwilliger' die zij 'vrijwilliger' noemen is is iemand die niet ‘bij wijze van beroep’ werkt voor 1 van de volgende organisaties:
■een organisatie die geen aangifte vennootschapsbelasting hoeft te doen
■een sportorganisatie
■een algemeen nut beogende instelling (ANBI)" Als je een eenmanszaak hebt is de eerste 'bullet'geen probleem maar je moeder doet het werk (zo veronderstel ik) wel 'bij wijze van beroep'. Dit als opmerking. Je vraagt of je iets aan de Belastingdienst moet opgeven van het feit dat ze werkt zonder vergoeding te vragen of te krijgen. Volgens mij niet - want dan heeft haar werk geen fiscale gevolgen, noch voor haar, noch voor jou of je onderneming. Voor de zekerheid - ik ben immers geen fiscalist:-) - zou ik adviseren die vraag toch voor te leggen aan de Belastingdienst. Misschien krijg je echter nog alsnog een antwoord hier op Goeie Vraag, van het webcareteam van iemand van de Belastingdienst. Misschien is het ook handig om eens contact op te nemen met een ondernemersorganisatie of de Kamer van Koophandel. Want stel nu dat er iets met haar gebeurt terwijl zij onder jouw verantwoordelijkheid aan het werk is (zij het zonder vergoeding) of dat zij schade toebrengt aan (eigendommen van) een klant. Hoe is de aansprakelijkheid geregeld? Voor werknemers geldt dat de werkgever dan aansprakelijk is, tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid. Maar hoe dit in een 'vrijwillige' werkrelatie geregeld is, weet ik niet. De kans dat er 'zoiets' gebeurt is vermoedelijk niet groot -tenzij je bijv. een onderneming hebt die limwanden verhuurt en je moeder de wand opbouwt- maar het is altijd verstandig om tijdig over dit soort zaken na te denken.
Natuurlijk mag ze dat. Als jullie daarover overeenstemming hebben zal niemand je dat verbieden. Je kunt een vrijwilligersvergoeding aan haar betalen. Dat is wel aan een maximum gebonden. Kijk even op de website hoe het precies zit, zoek op 'vrijwilligersvergoeding'.