Ben ik energieproducent als ik zonnepanelen heb?

Als ik namelijk energieproducent ben, heb ik ook recht op aftrek BTW voor de aanschaf van de installatie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Indien je een deel van de elektriciteit die je opwekt teruglevert aan het energienet in principe wel. Dankzij de uitspraak van het Europese Hof (zie bron) kun je bij de belastingdienst een BTW-nummer aanvragen, hierdoor word je gezien als ondernemer. Dan kun je in twee richtingen BTW in rekening brengen in plaats van salderen van BTW (alleen over de per saldo afgenomen elektriciteit aan het energiebedrijf btw betalen. De betaalde BTW kun je dan in beginsel aftrekken. Je moet dan wel btw-aangifte doen, maar blijft de btw over de stroom die je produceert per jaar onder 1883 euro dan val je onder de kleine ondernemingsregeling en hoef je helemaal niets af te dragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het gaat hier waarschijnlijk om een kleine onderneming en dan heb je te maken met de kleine ondernemingregeling je komt waarschijnlijk niet aan de grens van de btw dus krijg je niets terug en hoef je ook niet te betalen.
5) Wat is de Kleine-ondernemersregeling?
De Kleine-ondernemersregeling is een tegemoetkoming voor ondernemers die maar heel weinig BTW hoeven te voldoen. Als u ondernemer bent voor de stroom die u aan uw energiebedrijf levert dan moet u BTW berekenen over het bedrag dat u hiervoor aan uw energiebedrijf in rekening brengt. Ook moet u dan in de meeste gevallen BTW voldoen over de stroom die u via uw zonnepanelen
opwekt en rechtstreeks verbruikt. Zolang het per saldo te betalen BTW-bedrag per jaar € 1.345 of minder is hoeft u dit bedrag echter niet aan de Belastingdienst te voldoen. Als u bijvoorbeeld in totaal in een kalenderjaar 2.000 kWh op het net invoert en hiervoor een vergoeding krijgt van € 0,07 per kWh dan bedraagt het verschuldigde BTW-bedrag hierover: 2.000 x 0,07 x 21% = € 29,40. Als u daarnaast 1.000 kWh zelf verbruikt bent u hierover 1.000 x 0,191 x 21% = € 39,90 verschuldigd (totaal dus € 69,30). Op grond van de Kleine-ondernemersregeling hoeft u dit BTW-bedrag niet op aangifte te voldoen (omdat het bedrag niet uitkomt boven € 1.345). Als de voorbelasting hoger is dan de verschuldigde BTW (in dit geval € 69,30) heeft u nog wel recht op teruggaaf van het saldo-bedrag
ronron1212