Per maand, kwartaal of jaarlijks belastingaangifte zzp-er?

Is het een keuze om je belastingaangifte per maand, kwartaal of jaarlijks in te vullen of is dit op voorhand bepaald? Ik heb bij de registratie van mijn KVK volgens mij te horen gekregen per kwartaal, maar het lijkt me dat dit toch gewoon een keuze is?

4 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Dat gaat over de Btw niet over je inkomsten. Handiger is om dat als beginner per maand te doen anders kan het behoorlijk oplopen.
ronron1212
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
Wat kan er behoorlijk oplopen? Als startend ondernemer heb je vaak veel onkosten (investeringen en materialen voorraad inkopen) en nog relatief weinig omzet. De af te dragen btw is vaak erg weinig - of helemaal niets als je onder de grens van de Kleine Ondernemers Regeling blijft. Aangifte per jaar is dan handiger, anders ben je de ene maand btw aan het betalen, krijg je de andere maand iets terug en wordt aan het eind van het jaar alles verrekend.
ronron1212
4 jaar geleden
Dat is niet altijd gezegd @Inekez1 ken voldoende beginnend ondernemers die juist door de btw in de problemen komen.
Nee, dat is geen vrije keuze. In principe moet je aangifte doen per kwartaal. Heb je heel veel omzet, dan moet je aangifte doen per maand. Alleen als je een lage omzet hebt, mag je aangifte doen per jaar. Je moet dat wel eerst aanvragen bij de Belastingdienst.
Heb je niet geregeld dat je per jaar aangifte mag doen, doe het dan op tijd per kwartaal. Te laat indienen van de btw aangifte kan je een boete opleveren.