Is er een vak op school nodig om respect voor andersdenkenden aan te leren?

We hebben allerlei scholen in Nederland, ook die gebaseerd zijn op identiteit: Christelijk, Niet-christelijk , reformatorisch, evangelisch.etc. Zou het wenselijk zijn om een soort staatsschool te creëren met alle inzichten uit de wetenschap meegenomen, maar dan ook het vak Respect. Daar leren we dan hoe we omgaan met andersdenkenden. Zou dat werken? Volgens mij kennen ze zoiets in het Noorse Systeem. Dus artikel 21 kan dan weg, maar in de plaats daarvan wel een goede begeleiding van leerlingen om met elkaar om te gaan. Dat kun/wil je dan niet van docenten laten afhangen achter een gesloten deur...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat betreft het vak: het kan bij meerder vakken aan bod komen. Maatschappijleer, wat de anderen al noemen, maar ook bij geschiedenis, aardrijkskunde, biologie. En bij wat een mentor doet aan vorming van zijn klas.

Het is overigens niet zo dat je alle inzichten van de wetenschap kan plussen en dan dat kan gaan lesgeven.

De wetenschap geeft meerdere theorieën om optimaal onderwijs te bieden. Zo kan iemand kiezen voor een Montessorischool. Het gehanteerde onderwijsmodel doortrekt alle vakken.

Evenzo bij een school die op een levensovertuiging is gebaseerd. Die overtuiging werkt ook door in de vakinhouden. Bijvoorbeeld de keus voor een bepaald model om iets te verklaren. En zo;n school ontkomt er niet aan om bijvoorbeeld bij het vak economie te spreken over normen en waarden als het gaat over geld verdienen en besteden.

Juist scholen die uitgaan van een eigen visie, maken de leerlingen bewust van het feit dat er een visie is en van het verschil in visies. En dat heeft een behoorlijke vormende waarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ik denk dat maatschappijleer daar de plek voor is
12 jaar geleden
Alle openbare scholen in Nederland zijn niet gebaseerd op identiteit of godsdienst.

Het openbaar onderwijs is een onderwijsvorm in Nederland die door de overheid wordt opgericht en onderhouden, zonder een bepaalde godsdienstige of anderszins levensbeschouwelijke richting als grondslag. Van ouders wordt verwacht dat zij de openbare visie en uitgangspunten van deze overheidsscholen onderschrijven. In België heet dit het officieel onderwijs.

Ik mag toch aannemen dat op al die openbare scholen (maar ook in het bijzonder onderwijs) er voldoende aandacht is voor alle levensbeschouwingen en respect voor alle bestaansvormen.

Daar is in het huidige onderwijs toch ruimte voor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maatschappij leer lijkt mij een het vak om dit soort problemen te behandelen. Ik heb zelf ook als vak ( niet op de middelbare school, ethiek gehad. Dit ging over ethische dilemma's, over respect, integriteit etc. Zou inderdaad goed zijn als dit ook op middelbare scholen zou worden gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb ik dat vaak ooit gegeven. Het heette levensbeschouwing of geestelijke stromingen, dat soort etiketten.
Geen nieuw idee, maar wel een goede zaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat algemene normen en waarden voor respect kunnen zorgen.

ik ben zelf totaal niet gelovig, maar mijn kinderen heb ik bewust naar een Christelijke school gedaan, waar ook kinderen met andere nationaliteiten op zitten.

daarnaast zijn er kinderen met bv asperger en andere vormen van autisme.
op school leren ze normen en waarden (bv een weekje 'iedereen is anders') maar ook dat kinderen een ander geloof hebben (ramadan, slachtfeest, chinees oud en nieuw etc)

met uitleg (kennis maken dus) breng je normen/waarden/empathie bij, wat zal zorgen voor respect.

overigens kan je op school heel veel leren, maar m.i. is de thuisbasis (ouders/opvoeders) het belangrijkste in het geheel. als deze geen respect of begrip hebben voor anderen, dan breng je het je kind ook niet bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ juist! 'Voorleven' heet dat. En docenten proberen dat ook te doen, naast de aandacht die er al is voor levensbeschouwing en maatschappijleer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep, meer eens.....en tussen de vakken door natuurlijk (zowel op school als thuis) :) uitleg, begrip, normen, waarden, acceptatie, aanvaarden, empathie etc. m.i. leer je dit niet op school, (al kan het een leuke basis zijn) maar is het hoofdzakelijk gestoeld op de opvoeding, inzicht en standpunt van ouders en leert het kind in de praktijk.
(ofwel... het appeltje valt niet ver van de boom) bedankt voor het +je ;)
Het vak is er al, het vak heet levensbeschouwing.

Echter heeft het vak te weinig invloed en kan ook school / maatschappij er te weinig invloed over uitoefenen als bijvoorbeeld de ouders, vriendenclub of geloof het tegenovergestelde prediken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je van kleins af in contact komt met andersdenkenden vind je dat heel gewoon. Allochtone vriendjes hebben , sporten met elkaar en dat die kinderen maar ook de ouders bij elkaar over de vloer komen. Bij het tv programma Puberruil zie je dat gebeuren en dat tieners met allemaal vooroordelen het dan opeens heel anders bekijken als ze een andersdenkend gezin van dichtbij en persoonlijk ervaren. Wei weet is dat wel leuk voor scholen om te gaan doen. Een Puberruil-stage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geloof dat de vakken: Levensbeschouwing, maatschappijleer en maatschappijwetenschappen daar al over gaan