Bestaat er ook speciaal onderwijs op MBO/HBO niveau?

Ik ben er een paar jaar uitgeweest vanwege psychische problemen.
Ik zou graag weer een opleiding willen volgen, maar een 'gewone' school is waarschijnlijk te zwaar op dit moment.
Op basisonderwijs heb je wel speciale scholen voor leerlingen met problemen. Kleinere klassen, minder druk etc.
Weet iemand of dit ook bestaat op mbo / hbo niveau?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zulke opleidingen bestaan, informeer bij het ROC in je woonplaats
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op HBO niveau ken ik ze niet, wel weet ik dat je bij een 'normale' HBO kunt vragen om extra begeleiding van je studieloopbaanbegeleider, die kan je ook weer doorverwijzen naar je studentendecaan (als je meer hulp nodig hebt) en die kan je evt. gesprekken met de psycholoog van de betreffende opleiding aanbieden.
Er zijn ook speciale protocollen voor het HBO onderwijs, voor 'studeren met een handicap', waar psychische problematiek ook onder valt.
Vanwege de wet op gelijke behandeling heb jij recht op onderwijs en is de school verplicht jou de kans te geven op onderwijsondersteuning, indien nodig.
jodyenboyke
12 jaar geleden
Van het HBO weet ik het niet, maar op MBO-niveau kan je nog stees gebruiken maken van een " rugzakje" voor extra begeleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het mogelijk een deeltijdopleiding te doen?

Het beste antwoord

Ik weet niet of je toevallig ook een Wajong uitkering hebt? want in dat geval is er het Rea college, een school speciaal voor mensen met een Wajong uitkering. Je kunt daar een mbo opleiding volgen, en het uwv betaalt dat. Volgens mij mag je er alleen maar 1,5 of 2 jaar over doen.
Daarna helpen ze je mee om een baan te zoeken.

www.reacollegenederland.nl

Volgens mij is het op veel andere scholen ook mogelijk extra begeleiding te krijgen.

Succes