Is er een kant van psychologie die kan helpen bij marketing?

Ik ga naar open dagen van universiteiten en Hogescholen.
Ik wil graag de marketing kant op, maar zijn er ook psychologie kanten waarmee je bijvoorbeeld manieren leert om de consument te beïnvloeden?

Toegevoegd na 2 uur:
Of zit in een marketingopleiding al psychologie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Marketing IS psychologie. Groepen selecteren, beschrijven, beïnvloeden, kennis van openlijke en sluikreclame en de effecten ervan, kennis van waarden en normen per doelgroep... Een advertentie voor tampons zie je nog altijd eerder in 'vrouwenbladen' dan in 'mannenbladen'; de doelgroep die oldtimers rijdt, bied je een andere auto/motorverzekering aan dan de rijders van de nieuwe auto's - anders gooi je geld weg omdat je je doelgroep niet bereikt.
Bij elke studie zul je ook leren hoe je onderzoek moet doen, altijd bruikbaar.
Als je een studie doet, kun je altijd vakken ernaast doen bij een andere faculteit, dus kijk ook of je een combinatie kunt maken die voor jou een goede is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ik een marketingopleiding doe komt er al psychologie in te zitten? Ik hoef het er dus niet bij te doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zal zeker psychologie bij zitten. Kijk hier maar eens voor verbanden:
- http://www.maudebbekink.nl/category/psychologie/
- http://www.frankwatching.com/archive/2011/01/27/online-marketing-meets-psychologie-9-manieren-tot-succes/
- http://iturl.nl/snLCw (link naar een PDF-bestand met als titel 'Marketing is economische psychologie')

Andere antwoorden (2)

Zoek eens op internet met de term "verborgen verleiders".
Er is een boek over geschreven en als je verder zoekt vind je ook nog en aantal artikelen daarover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toegepaste psychologie komt in de richting van wat jij wilt. Het is een hbo-opleiding. Op bijgevoegde link staat meer informatie over wat de opleiding precies inhoudt.