Wat betekend vrije onderhandeling?

Om een beter tarief te verkrijgen bij een eventueel toekomstige werkgever raadde iemand mij aan om "de vrije onderhandeling in te gaan". Ik kan de betekenis hiervan niet terugvinden op het internet. Weet iemand wat dit inhoudt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je in dienst komt van een bedrijf, word je normaal gesproken ingedeeld in een salarisschaal, of salarisband, of he het in die bedrijfstak ook mag heten. De salarisschalen liggen meestal vast in een CAO, en als dat niet zo is, dan wordt de CAO automatisch van toepassing verklaard op jouw arbeidscontract wanneer je wordt ingedeeld in een salarisschaal.

Hmm, lang verhaal, dat kan korter:

Normaal gesproken word je ingedeeld in een salarisschaal, en wordt de CAO van toepassing verklaard op jouw arbeidscontract.

Je kunt de "vrije onderhandeling" ingaan. Dat betekent dat jouw arbeidscontract buiten de CAO valt. Je salaris valt niet in één van de CAO-banden en, wellicht nog belangrijker: jouw salarisGROEI valt niet onder de regels van de CAO.

Hoeveel je zult verdienen, en hoeveel salarisverhoging je zult krijgen, is puur een kwestie van wat jij en jouw werkgever afspreken.

Toegevoegd na 4 minuten:

Krijg je hierdoor meer salaris? Ja en nee.

Jouw werkgever zal voor jou een salaris overhebben dat overeenkomt met zijn beeld van wat jij waard bent. Als hij vindt dat jij qua waarde (productiviteit) in schaal X thuishoort, dan zal hij nooit méér dan het bijbehorende salaris willen betalen - da's logisch.

Daarom wordt de "vrije onderhandeling" in de praktijk alleen gebruikt door mensen die zo veel waard zijn dat ze buiten de normale schalen vallen. Dan denk je al snel aan directieniveau.

Mensen die op dat niveau zitten, doen hun eigen salarisonderhandelingen, en voegen zich niet naar wat de bonden collectief hebben bereikt.

Het is dus zo dat *als* je op zo'n niveau zit, je eigenlijk automatisch de "vrije onderhandeling" ingaat. Die redenatie mag je niet omdraaien!

Wat je eventueel wel zou kunnen doen is: een in jouw ogen te laag startsalaris afspreken conform CAO-schalen, en direct vastleggen dat jouw functioneren na een half jaar zal worden geëvalueerd. Mocht je beter presteren dan , dan wordt je salaris per direct met 50% verhoogd.

Het is dan wel zaak dat je de maatstaf en de manier van evalueren vooraf goed vastlegt.
12 jaar geleden
Mij lijkt , dat de persoon iets bedoelt , dat je salaris , inschaling , emolumenten enz doormiddel van argumenten, hoe goed je bent . En ook je ervaring daar in betrekt . En je zelf goed verkopen bij de nieuwe werkgever .Of anders om ? Ja stel je hebt nu nog geen vaardigheden dat je evt lager begint en dat je een traject afspreekt , indien je de vaardigheden eigen gemaakt hebt , dat je dan voor op slag mag komen . Succes.