Waar kan ik de top 30 lijst vinden van de wereld van de scholen

Weet beetje vage vraag maar kan niet beter uitleggen hoorde dat Nederland bij nummer 12 stond en in de top 5 van de wereld weer hoorde ook dat Noorwegen het goed doet heeft iemand een top 30?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel dus top 30 landen onderwijz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*onderwijs

Antwoorden (2)

PISA (Programme for International Student Assessment) doet hier onderzoek naar. Er wordt gemeten op gebied van lezen, wiskunde en wetenschappen.
Op wikipedia staat een tabel met de top 65 van de wereld, en het lukt niet om die tabel te kopieeren.
Je kunt dus in de link kijken.

Nederland staat 2x op de 11e plek en 1x op de 10e plek.
Noorwegen staat op de 21ste, 24ste en 12e plek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat een onderzoek genaamd PISA. In het engels betekent het "Programme for International Student Assessment".

Het is een onderzoeksprogramma dat een internationale gestandaardiseerde test uitvoert onder 15-jarige scholieren. Er doen meer dan 65 landen mee en er worden zo'n 4.500 tot 10.000 scholieren per land getest. De testen richten zich met name op leesvaardigheid, wiskunde en wetenschappen.

Het onderzoek is dus erg grootschalig en werd in 2000, 2003, 2006 en 2009 uitgevoerd. Het volgende onderzoek vindt naar verwachting in 2012 plaats.

De onderzoeksresultaten worden vervolgens verwerkt en er worden lijstjes samengesteld. Een van de bekende lijstjes classificeert landen op basis van de totaal resultaten. Voor 2009 kun je de lijst hier zien:

http://www.pisa.oecd.org/dataoecd/54/12/46643496.pdf

Voor meer informatie kun je surfen naar www.pisa.oecd.org
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- dat zag ik zelf ook en zie geen lijst! Dit is trouwens ook gekopieerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De link achter de tekst "Voor 2009 kun je de lijst hier zien:" verwijst wel degelijk naar een lijst (pdf-file), namelijk naar de 65 landen en hun score op de leesvaardigheid. De gelijke ranking is ook op de genoemde wikipedia site te vinden (bij 2009, rechter rij in de tabel "leesvaardigheid"). En waarom zeg je dat ik iets gekopieerd heb, dat heb ik niet. Ik heb geprobeerd e.e.a. duidelijk uit te leggen en nu krijg ik een draai om mijn oren? Vreemd.