Als je 2ehands kleding wilt gaan kopen en verkopen via internet hoeveel winst mag je dan maken?

Wat is de grens dat je het moet aangeven bij de belastingsdienst en moet inschrijven bij kvk.

Toegevoegd na 25 minuten:
Het is de bedoeling dat dit bijverdienen gaat worden en niet om van te leven. Volgens mij mag je gewoon 2e hands kleding verkopen via internet en nu wil ik weten waar de grens ligt van bijverdienen en een onderneming starten.

Toegevoegd na 1 dag:
In eerste instantie gaat dit om mijn eigen kleding en de kleding van mijn kinderen en wil het aankijken of dat lekker loopt en of ik het leuk vind om er wat meer mee te gaan doen. Dat is nog niet de bedoeling maar wel een idee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Als je je eigen oude kleding verkoopt, hoef je dat niet aan te geven. Als je tweedehands kleding in- en verkoopt, moet je dat sowieso aangeven.

Er bestaat niet zoiets als bijverdienen zonder dat te hoeven aangeven. Het kan onder 'overige inkomsten' vallen als je het incidenteel doet, of onder 'inkomsten uit arbeid' als het gaat om structurele (bij)verdienste, maar aangeven en belasting betalen moet sowieso. Als het structureel is, ben je trouwens ook al heel snel ondernemer voor de btw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je start een onderneming dus inschrijven KVK. boekhouding bijhouden en opgeven wat je winst is aan de belastingdienst

Toegevoegd na 13 minuten:
Inkomen is inkomen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, Klopt helemaal
Een beetje een vage vraag. Wil je wel of niet een bedrijf opstarten.
* Als je gewoon je eigen spulletjes te koop aanbiedt hoef je daarvoor geen bedrijf te starten en de verdiensten (noem het winst) hoef je niet op te geven aan de belasting. Als je bv je schoenen, je huis of je auto verkoopt hof je de winst niet op te geven. Die stop je gewoon in je zak.
* Uit je vraag begrijp ik dat je toch dat je van de 2e hands kleding een business wilt maken die een continue stroom aan inkomen genereert. Dan spreek je over een bedrijf. Een bedrijf is een organisatie van arbeid en kapitaal. Een bedrijf dat gericht is op het maken van winst wordt veelal een onderneming genoemd. Een bedrijf dat tastbare producten maakt wordt meestal een fabrikant genoemd.
Dit laatste is eigenlijk het uitgangspunt om een bedrijf op te richten. Dat heeft verder niets te maken met omzet, winst of belasting.
* Een bedrijf richt je op via de KvK en de eerste vraag hierbij is welke rechtsvorm je aan je bedrijf wilt geven. Bij een eenmanszaak of vof bent je met je privévermogen aansprakelijk voor eventuele schulden van je bedrijf. Schuldeisers kunnen dan bijvoorbeeld beslag leggen op jouw bezittingen. Bij een rechtspersoon, zoals een bv, ben je alleen in uitzonderlijke gevallen privé aansprakelijk voor de schulden van je bedrijf.
* Dan is het de vraag wat is fiscaal voordelig. Als je een eenmanszaak of een vof hebt, betaal je inkomstenbelasting. Met een bv betaal je vennootschapsbelasting. Hiervoor geldt een lager tarief dan voor de inkomstenbelasting. Maar met een eenmanszaak heb je vaak recht op belastingvoordelen, zoals de zelfstandigenaftrek. Verwacht je relatief weinig winst, dan ben je fiscaal meestal beter af met een eenmanszaak of vof. In jouw situatie geniet een eenmanszaak of vof de voorkeur lijkt me.

Winst is het positieve verschil tussen opbrengst en kosten. Is het verschil negatief, dan is er sprake van verlies. Doorgaans wordt de winst over een bepaalde periode beschouwd, bijvoorbeeld de jaarwinst of de kwartaalwinst.
Winst kan gezien worden als vergoeding voor:
geleverde arbeid;
het gebruik van kapitaal;
goed management;
risico.
De vergoeding voor arbeid speelt vooral een rol bij kleinere bedrijven, bij kapitaalintensievere bedrijven zijn het vooral de laatste drie.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Als je als ondernemer geld uit de bv haalt als inkomen betaal je nog steeds inkomstenbelasting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet onderscheid maken tussen een bv en de aandeelhouder(s) en personeel. Mensen die een salaris ontvangen betalen altijd inkomstenbelasting, maar zoals gezegd een bv niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ee minnetje (al hoe wel?) is prima, maar de reden zou welkom zijn!
ronron1212
13 jaar geleden
Als zij een bv begint is ze dga en wil ze salaris dus inkomstenbelasting het gaat niet om het uitkeren van winst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt. De bv betaald vennootschapbelasting en de dga over het salaris ik-belasting. De winstuitkering wordt in box 2 belast.
Een leuk detail is dat de bv de dga een verplicht salaris moet toekennen. Dit bedrag is minimaal 41.000 euro bruto per jaar, inclusief vakantietoeslag. Niet zo'n goede combinatie voor een handeltje in 2e hands kleding lijkt me.
Bel de belastingdienst en meld wat je gaat doen.
Meestal wil de belastingdienst alleen gegevens hebben als je een omzet hebt van meer dan € 3000,- per jaar.
Daar beneden zijn de bedragen te laag om belastingtechnisch rendabel te zijn.
Voordeel als je wel ingeschreven staat bij de KvK en belastingdienst is dat je een BTW nummer hebt en BTW kunt terug vragen maar ook over de omzet BTW MOET betalen.
(voor de computer die je nodig hebt voor de administratie kun je 19% BTW terug vragen en in c.a. 5 jaren van de belasting afschrijven, on en verkoop kosten kun je ook declareren.)
let wel op je kunt nooit meer terug krijgen dan je hebt omgezet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Brutowinst is het geen dat je overhoud na verkoop - inkoop.