Hoe kan ik mijn kritische moeder vertellen dat ik de opleiding mwd wil doen?

Mijn moeder wil dat ik veel geld verdien later. Ik zei dat ik mischien in de jeugdzorg wil en met kinderen daar werken. Maar zij zei dat ik beter leidinggevende kon worden over die groepsleiders. Dat is heel wat anders. Toen zei ze dat ik dan maar lerares moest worden. Maar ik wil MWD doen. Hoe vertel ik dat aan haar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (7)

Hou voet bij stuk hoor. Het is jouw leven. Veel geld verdienen is leuk, maar als jij gelukkiger bent met werk dat je leuk vindt om te doen, is dat veel belangrijker. Zij wil dat jij iets gaat nakomen wat zij zelf is misgelopen waarschijnlijk. Dat kun jij niet goedmaken, jij hebt andere plannen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als zij je financieel niet gaat steunen kun je ook nog werk zoeken en je eigen studie regelen, maar in godsnaam, doe wat jij zelf wilt. Het is heel belangrijk. Want dit is een beslissing voor het leven. Laat haar dan ook merken, als je er echt helemaal 100% NIET achterstaat, dat je generlei van plan bent daaraan mee te werken. Dit kan wel consequenties hebben, ik ken je moeder niet, maar vaak komt dan alsnog emotionele chatage om de hoek kijken, zoals dreigementen dat je je ouderlijk huis kunt verlaten of geen financiele steun krijgt en dat soort dingen. Aan jou de keus of je daar in mee gaat of dat je voor je eigen leven kiest. Er zijn werk-studie plaatsen ook. Dan verdien je zelf geld en betaal je je eigen studie, Ik weet niet precies hoe het werkt, maar als zij voet bij stuk houdt, en jij dit absoluut niet wilt, zul je moeten zorgen dat je niet afhankelijk meer bent van je moeder.

Succes bij je besluit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben 17. Mijn moeder zal en kan me niet financieel ondersteunen dus ik ben al op zoek naar werk. Ik hoop dat het goed komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het komt gewoon goed. punt! Hier voor je heb je een enorme vraagbaak met zo'n 30.000 mensen joh :) Dus als je vastloopt is er altijd wel iemand die raad weet! Sterke meid! Toppie :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad.
Alles komt ALTIJD goed als...
je er Zelf Blijft in Geloven dat het lukt! Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jouw moeder je niet financieel wil of kan ondersteunen bij het volgen van een studie, hoe kan ze dan van jou verlangen dat je een baan krijgt waar je veel geld kan verdienen?
Jij gaat dus werken en een partime opleiding doen. Goed hoor! Ik denk dat je zeker je eigen weg moet gaan! Doe wat je leuk vindt!
dat je tot je 67ste moet werken en dan graag werk doet waar jij gelukkig van wordt, een uitdaging vind en met liefde kunt doen, dat plezier in je werk belangrijker is dan bergen geld verdienen. Je moeder zal wel bijdraaien, want iedere moeder wil dat haar kind gelukkig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik hoop dat ze bijdraait want ik wil gewoon leuk werk doen. Als ik kan rondkomen is het al genoeg. Ik hoef geen topsalaris.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij komt er wel, je bent een toppertje
Vraag haar of zij het belangrijk vindt dat jij gelukkig bent in het leven.
Mijn inziens zal elke moeder daar "ja" op antwoorden.
Dan zeg je: dat is mooi, want ik word heel gelukkig van mijn gemaakte keuze om de opleiding MWD te gaan doen en het zou mij nog gelukkiger maken als jij mij daarin steunt.

En laat ze daar even over nadenken, ga niet verder er over in discussie. Als ze gaat tegen sputteren dan refereer je terug aan je eerste vraag, je wil toch dat ik gelukkig wordt, dus verdere discussie is dan niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vraag zal ik stellen als ik erover begin. Dankjewel
Wel wat vreemd dat je moeder zegt dat je een beroepmoet kiezen waar je later veel geld mee verdient. Dan moet je een universitaire studie gaan doen. Maar dat wil of kan je misschien helemaal niet.

In de eerste plaats is het belangrijk dat jij een beroep kiest dat jij leuk vindt, en niet alleen vanwege de hoge verdiensten.

MWD, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening is een brede studie waar je veel kanten mee op kan, o.a Maatschappelijk werker worden, de jeugdzorg, kinderbescherming ingaan enz. (zie link).
Als je in de jeugdzorg of met groepen kinderen wil gaan werken, word je niet zomaar leidinggevende . Eerst lekker zelf ervaring op doen in groepen. Pas na een aantal jaren kun je eventueel doorstromen naar een leidinggevende functie. Vertel dat maar aan je moeder.

http://www.carrieretijger.nl/opleiding/sociaal/mwd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal ik proberen te zeggen!
Je vertelt haar naar waarheid dat JIJ je goed moet voelen bij de studies die JIJ moet vervolmaken omdat jij zonder goed gevoel zelfs met het hoogste diploma ter wereld nooit veel geld zal verdienen.

Met een goede basis naar JOUW zin kan je je later altijd nog herscholen als JIJ daar behoefte aan hebt.
Als jij écht goed weet waarom jij voor die richting kiest dan kan je goede argumenten aanhalen en dan gaat jouw moeder wel begrip tonen voor Jouw keuze.

Beter minder geld en héél gelukkig met de keuzes die je maakt dan veel geld en ongelukkig, toch?

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja bedankt! Het zal me echt helpen denk ik. Ik wil liever gelukkig worden ja. Dankjewel!
Waarschijnlijk wil je moeder dat je het financieel beter krijgt dan zij. Moederlijke bezorgdheid dus. Maar zoals iedereen hier al zegt: het is belangrijk dat je iets gaat doen waar je enthousiast over bent.
Op de site hieronder kun je allerlei beroepen zien die je kunt gaan doen met MWD. Als je die beroepen aanklikt kun je ook zien wat het salaris is wat daarbij hoort.
Laat het maar zien aan je moeder, en misschien is ze dan gerustgesteld :-) En zeker ook door alle andere goede adviezen die je hier krijgt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat wil je moeder nou liever, dat je later heel veel geld verdient of dat je een beroep kiest waar je je gelukkig in voelt? Je moet gewoon de studierichting kiezen die je zelf wilt, jij moet die opleiding doen, niet je moeder. Dus je gaat haar vertellen dat je MWD gaat doen, omdat jij dat graag wilt. Verder niets uitleggen, niet met allerlei argumenten gaan zwaaien, gewoon zeggen: Mam, het is mijn keus en daarmee uit.