Ik moet dit jaar examen doen, maar ik denk dat ik het niet haal, omdat het best moeilijk is!!

Ik kan me ook niet vaak concentreren op mijn huiswerk! Heeft iemand tips!

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb vorig jaar havo examen gedaan en ga dit jaar op voor mijn vwo. Geloof me als ik zeg dat je op school inderdaad flink onder druk wordt gezet, maar dat het in werkelijkheid allemaal wel meevalt. Ik weet niet op welk niveau je examen doet, maar meestal leggen scholen hun latten iets hoger dan de examen-normen. Dit wil zeggen dat de examens vaak gemakkelijker te maken zijn dan de toetsen die je gewend bent op school. Dit doet de school niet om je te pesten; het werpt vruchten af voor zowel jou (oh die examens zijn best te doen) als de school (slagingspercentages). Natuurlijk ga je slagen dit jaar! Als je je zorgen maakt over je eigen kunnen en je eigen concentratievermogen, overweeg dan huiswerkbegeleiding en/of bijles. Het feit dat je nu examen doet op het niveau waarop je nu zit, bewijst dat je het wel kan, het moet er alleen even van komen! Heel veel succes gewenst van een lotgenoot :-)

Begin op tijd met leren zodat je op heet einde niet alles in 1 keer moet doorlezen. Hak het in stukjes en ga dan elke dag een stukje leren. Maak een samenvatting. Bijvoorbeeld een mindmap. Voordeel van dit systeem is dat je structuur aanbrengt in je studie gedrag en dat je leert te studeren. Bijkomend voordeel is dat je meer zelfvertrouwen krijgt voor je examens want je hebt er toch alles aan gedaan om te leren? Zie jezelf straks vol trots je diploma in ontvangst nemen. Hoe voelt dat? Ben je ergens fanatiek in? bijv. een sport, gamen? Hoe voelt het als jij met iets bezig bent waar jij goed in bent? Hoe loop of zit je dan? Hoe is je lichaamshouding? Neem die lichaamshoudind aan als je gaat leren. Doe alsof leren een spelletje is, je wilt het volgende level halen maar dan moet je hier wel voldoende punten halen. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100