Ik moet dit jaar examen doen, maar ik denk dat ik het niet haal, omdat het best moeilijk is!!

Ik kan me ook niet vaak concentreren op mijn huiswerk! Heeft iemand tips!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (6)

Behalve stoppen met gamen: samen met een vriend(in) huiswerk maken. In elk geval de grote lijnen doornemen.
Efficiënt en gedisciplineerd proberen te werken. Je hebt immers structuur nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vorig jaar havo examen gedaan en ga dit jaar op voor mijn vwo. Geloof me als ik zeg dat je op school inderdaad flink onder druk wordt gezet, maar dat het in werkelijkheid allemaal wel meevalt. Ik weet niet op welk niveau je examen doet, maar meestal leggen scholen hun latten iets hoger dan de examen-normen. Dit wil zeggen dat de examens vaak gemakkelijker te maken zijn dan de toetsen die je gewend bent op school. Dit doet de school niet om je te pesten; het werpt vruchten af voor zowel jou (oh die examens zijn best te doen) als de school (slagingspercentages). Natuurlijk ga je slagen dit jaar! Als je je zorgen maakt over je eigen kunnen en je eigen concentratievermogen, overweeg dan huiswerkbegeleiding en/of bijles. Het feit dat je nu examen doet op het niveau waarop je nu zit, bewijst dat je het wel kan, het moet er alleen even van komen!
Heel veel succes gewenst van een lotgenoot :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tip 1: "Samen met iemand leren klinkt altijd leuk, je bent goed bezig maar toch heb je ook nog de gezelligheid. Helaas werkt dit in de meeste gevallen niet, probeer gewoon hard te werken zodat je daarna gezellig met die vriend/vriendin iets kan doen waarbij je je wel totaal kan ontspannen. Tip 2: Overhoren, bij de meeste mensen werkt dat erg goed. Maar als je het doet, moet je het wel goed doen natuurlijk anders heeft het alsnog geen zin. Laat je niet overhoren als je echt nog bijna niks geleert heb, je raakt alleen maar gefrustreerd en voor de overhoorder is het ook niet fijn om alles aan jou uit te moeten leggen. Laat degene die je overhoort op een briefje met sleutenwoorden schrijven waar je nog aan moet werken, wat je dus nog niet goed genoeg weet. Zorg er natuurlijk ook voor dat als je woorden gaat leren dat de woorden niet in de preciese volgorde als in het boek overhoord worden, maar pak steeds een ander woord. " * bron 1 *

Tip 2. Lees elk hoofdstuk door en maak er een samenvatting van.
Zodra je een samenvatting hebt gemaakt lees je deze helemaal door. Als je iets niet begrijpt check je dit weer in het boek.
Als je de samenvatting snapt ga je door naar het volgende hoofdstuk. et cetera et cetera.
zo heb ik mijn examens gehaald in iedergeval.

En zoals hierboven al staat. Je kúnt iemand vragen om te helpen. Maar weet dan wel zeker dat je bezig bent met leren. en niet de gezelligheid laat heersen. Dat kan altijd nog NA de examens ;)

heeeeeel veel succes! En zelfvertrouwen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin op tijd met leren zodat je op heet einde niet alles in 1 keer moet doorlezen. Hak het in stukjes en ga dan elke dag een stukje leren. Maak een samenvatting. Bijvoorbeeld een mindmap.
Voordeel van dit systeem is dat je structuur aanbrengt in je studie gedrag en dat je leert te studeren.
Bijkomend voordeel is dat je meer zelfvertrouwen krijgt voor je examens want je hebt er toch alles aan gedaan om te leren?
Zie jezelf straks vol trots je diploma in ontvangst nemen. Hoe voelt dat?

Ben je ergens fanatiek in? bijv. een sport, gamen?
Hoe voelt het als jij met iets bezig bent waar jij goed in bent? Hoe loop of zit je dan? Hoe is je lichaamshouding?
Neem die lichaamshoudind aan als je gaat leren. Doe alsof leren een spelletje is, je wilt het volgende level halen maar dan moet je hier wel voldoende punten halen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nu kijkt naar de opgaven in examenbundels dan kan ik me voorstellen dat je in paniek kan raken. Maar als je in de brugklas naar de proefwerken van het begin van het 2e jaar had gekeken was hetzelfde gebeurd en tot nu toe heb je al die jaren ook overleefd. Je examenjaar is niet anders. Er wordt alleen meer druk op je gelegd om het in 1 keer goed te doen. En dan komt daar ook nog de inschrijving bij voor je vervolgopleiding (begin NU met orienteren en niet in januari!).

Ik ken zelf niemand die ooit vol overgave aan huiswerk begon en ik snap dat het moeilijk is je te concentreren. Zorg dat je het in je eigen tempo doet en neem de tijd om je schooldag even achter je te laten als je thuis komt (ik nam zelf altijd een half uur tijd met een Donald Duck en een grote mok thee al was mijn tandarts daar niet zo blij mee vanwege de thee aanslag). Begin dan bij voorkeur aan het moeilijkste en wees niet bang om een ander vak te pakken als je vast komt te zitten. Blijven piekeren op 1 opgave betekend alleen maar dat je door de bomen heen steeds minder bos ziet en later vanuit een ander oogpunt naar de opgave kijken werkt vaak erg goed.

Het helpt ook als je met iemand samen kan werken maar wees wel heel voorzichtig: Het is gemakkelijk om dan meer te kletsen dan te werken of de ander over te schrijven. Ken jezelf dus en weet met wie je werkt.

Zorg dat je geen afleiding hebt rond om je heen. Een radio/mp3 speler is tot daar aan toe (geen happy hardcore en zware metal ,maar rustige muziek) maar geen tv, over je schouder heen kijkende ouders en zeurende broertjes/zusjes en geen GSM (zet dat ding helemaal uit, ook als je hem in een andere kamer hebt anders neem je toch op), msn etc. Neem ook iets te drinken mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb pas volgend jaar mijn eindexamen maar had vorig jaar (vond ik) te lage cijfers voor mijn kunnen(ik voerde echt helemaal niks uit, en was dan verbaasd als ik een onvld. had...). Ik ben daarom begonnen met een plan.
Als ik uit school kom maak ik het huiswerk dat ik op die dag gekregen heb. Ik maak dus niks op het laatste moment. Begin ver van te voren met leren, dan hoef je niet 2 dagen van te voren nog alles te doen, maar kan je alleen de dingen die je lastig vind herhalen, de rest weet je dan al. Zorg voor een rustige leer/huiswerkmaak plek.
Muziek kan, maar alleen als je niet mee zingt. Meezingen in het Engels en een stuk Frans proberen te begrijpen werkt niet! En op de radio praten mensen weleens en dat helpt ook niet!
Vind rust voor jezelf. Bij mij helpt het als op m'n bureau niks anders ligt dan m'n huiswerk. Dan weet ik wat me te doen staat en ga ik er helemaal voor.
Wissel als je verveeld raakt door een vak van vak en ga een ander vak doen. Bijv: je bent bezig met geschiedenis, merkt dat je afgeleid raakt en gaat een opdracht van wiskunde doen, raakt afgeleid, ga je bio doen, raakt afgeleid ga je weer terug naar geschiedenis.

Maak je voor je examen vooral niet te veel zorgen! De meeste mensen halen het en als je ruim op tijd begint met leren hoef je je toch nergens druk om te maken?

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!