MBO game design en daarna hbo?

Zou het kunnen als je eerst mbo game design doet en daarna hbo ? of is het beter om eerst mavo te doen en daarna havo en dan game design te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

in mavo en havo zijn de verschillen kleiner dan op mbo - hbo. Allereerst is het goed dat je naar school gaat en dat je het niveau aankunt. ALs je naar havo kunt dan zou ik hiervoor kiezen. Na je havo is de stap groot om naar het hbo te gaan, en kun je kiezen voor mbo waarbij de overgang beter kan zijn. Op mbo heb je redelijke begeleiding en de ervaring hier brengt je vaak net dat beetje meer om het hbo wat makkelijker te maken. (game design lijkt me nogal technisch en op mbo gaat het tempo wat minder hard) Je hebt uiteindelijk een goede basis laat maar zeggen die je kan gebruiken op hbo

Uiteindelijk is hier geen goed of fout in, maar gebaseerd op eigen ervaring en aanvoelen wat jou ligt. Ben je zelfstandig en kun je snel mee op een wat hoger niveau dan kun je ook kiezen om direct na de havo hbo te gaan doen. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt -als je naar het HBO wilt- altijd kiezen uit twee routes:
Na VMBO-theoretisch naar de Havo (twee jaar) en vervolgens HBO.
of:
Na VMBO (kader of gemengd of theoretisch) naar MBO niveau 4 en vervolgens HBO.
Die tweede route duurt iets langer, maar je bent wel eerder bezig in de praktijk en bovendien kun je vaak instromen in het tweede jaar van het HBO als de opleidingen goed op elkaar aansluiten.
Welke route je kiest is afhankelijk van hoe je bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De één is niet beter dan de ander. Als je goed kunt leren en/of de HBO-keuze nog iets wilt uitstellen dan is Havo een optie.
Als je liever zo snel mogelijk aan de slag wilt in de richting van jouw keuze is het MBO een goede keuze. Bovendien zou je (als je wilt) na het MBO direct aan het werk kunnen gaan. Als je voor Havo kiest heb je bij het behalen van dat diploma nog geen vak geleerd.
Ik adviseer mijn leerlingen (en ook jou nu) altijd om naar open dagen te gaan, beleefdagen (of hoe ze ook genoemd worden) mee te maken enz. zodat je voelt hoe de sfeer is en hoe alles op je overkomt. Dan merk je waarschijnlijk wel wat jou het meeste aanspreekt. Er kunnen natuurlijk ook praktische dingen meetellen: waar staat de school, moet je reizen etc.
Succes!