Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik, als ik advocaat wil worden, beter Latijn of Grieks kiezen voor een gymnasiumdiploma?

Toegevoegd na 11 minuten:
Volgens mij hebben Latijn en Grieks helemaal niet zoveel met een rechtenstudie te maken. Een gymnasiumdiploma laat toch vooral zien dat je hard kunt werken en dat je inzicht hebt in lange stukken tekst, ik dacht dat het in feite niet zoveel zou uitmaken of ik nou Latijn of Grieks kies, is dit waar of niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ik denk Latijn, misschien dat je dan vaktermen etc. makkelijker leert.

Het lijkt mij niet dat je Latijn of Grieks echt nodig hebt, een vwo-diploma is vast genoeg. Maar als je dan toch wilt kiezen, lijkt Latijn mij beter.

Ik weet het dus niet helemaal zeker, misschien dat een leraar Grieks of Latijn het wel weet? Zou je kunnen vragen natuurlijk :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat dacht ik eigenlijk ook, maar ik wilde het gewoon zeker weten.
Ik zou voor Latijn gaan. Juridische termen worden ook vaak in het Latijn uitgesproken. Mocht je het laten vallen is het geen ramp, maar ik merk in mijn omgeving dat talen als Latijn en Grieks snel wegzakken. Als je begint aan je rechtenstudie is het dan wel makkelijker als je Latijnse termen makkelijk kunt herleiden naar het Nederlands.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk hier maar eens, wat een lijst Latijnse termen gebruikt worden door juristen:
http://www.elfri.be/latijnse-citaten

Toegevoegd na 1 minuut:
Gebruikt wordt uiteraard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, maar bedoel je de uitspraak van woorden? Want dat zit wel goed hoor met (tegen die tijd) 3 jaar kennis van latijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wow, dat maakt me wel bang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik herken wel wat, her en der
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik heb het meer over je woordenschat in het Latijn. Die verbetert wel een stuk in 3 jaar (als je hem dus niet laat vallen). De uitspraak zit wel snor, dat stelt eigenlijk ook niet zoveel voor.
Latijn en dan met name omdat het strafrecht nog steeds Latijnse termen gebruikt.
Bijvoorbeeld " ne bis in idem "
ne bis in ` idem (Latijn) niet tweemaal tegen hetzelfde; beginsel dat in een strafzaak waarin een vonnis gewezen en van kracht geworden is, geen nieuw proces aangespannen kan worden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding