Waarom worden de schoolvakanties ingekort?

De schoolvakanties worden ingekort, maar niet iedereen is er mee eens... Nu vraag ik me af waarom de overheid deze stap wil overwegen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Ik quote hiervoor een verder uitstekende tekst:

"Vanaf zomer volgend jaar (2012) worden de kerst- en meivakantie centraal vastgelegd, zodat deze in het hele land op dezelfde data vallen. Dit heeft het Ministerie van Onderwijs vandaag bevestigd.

Deze nieuwe regeling is vastgelegd in een wetsvoorstel dat bij de Tweede Kamer ligt. Sinds 1986 ligt de zomervakantie al wel vast en bepaalt de minister van Onderwijs wanneer de regio’s noord, midden en zuid vakantie hebben. Basisscholen zijn dan zes weken dicht.

Met de nieuwe regeling wil minister Marja van Bijsterveldt de zomervakantie in het voortgezet onderwijs gelijk trekken aan het basisonderwijs. De zomervakantie wordt verkort van zeven naar zes weken. Hiertoe werd besloten na ophef over de uitval van lesuren in het middelbaar onderwijs.

Alleen voor de voorjaars- en herfstvakantie wil de minister met adviesdata blijven werken. Scholen mogen hiervan afwijken, zodat leerlingen in het zuiden gewoon vrij zijn met carnaval.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is het een wetsvoorstel die op 1 augustus 2012 in moet gaan. Het is dus nog steeds niet definitief.

Toegevoegd na 5 minuten:
Van Bijleveld zei hierover: ""De huidige schooltijden en de lange zomervakantie stammen uit een agrarische tijd van voor de industriële revolutie, toen kinderen meewerkten op het land en hun ouders in de zomer hielpen met het binnenhalen van de oogst."

Tja, zo lust ik er nog wel een paar en de reden van de verkortingen zijn diverse keren aangepast. Zo zouden leerlingen kennis vergeten. Kennelijk wil van Bijleveld het graag doordrukken.

Fred Tak heeft er een mooie weblog over geschreven:

http://fredtak.punt.nl/?id=463190&r=1

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens is het voor ouders natuurlijk wel handig als de vakanties van basisscholen en middelbare scholen gelijk zijn als je kinderen hebt op die scholen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sommige mensen zegen ook dat alle kinderen veel dingen in de zomervakantie vergeten, als die vakantie korter maken hopen dat ze meer onthouden. in Frankrijk hebben ze heel lang zomervakantie en moeten kinderen in de vakantie nog school opdrachten maken om de geleerden stof niet te vergeten. daar zitten de meeste scholieren natuurlijk ook niet op te wachten