Hoeveel kost studeren in nederland?

Ik wil graag studeren in nederland. Ik ben vooral geinteresseerd in studeren aan de Gerrit Rietveld Academie, maar een andere hogeschool is natuurlijk ook goed mogelijk. Wat is de normale prijs om te gaan studeren in Nederland? (woning/eten/etc niet meegerekend) En ik kom van België.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is verschillend.
Je hebt 2 soorten collegegeld:
1. het wettelijke collegegeld dat door de overheid wordt vastgesteld en dat voor iedere universiteit hetzelfde is, en
2. het instellingscollegegeld. Dat wordt niet door de overheid, maar door de onderwijsinstelling zelf bepaald. Hierdoor kan de hoogte per opleiding verschillen. Het instellingscollegegeld mag nooit lager zijn dan het wettelijk collegegeld. Wanneer je wettelijk of instellingscollegegeld moet betalen staat uitgelegd op de onderstaande link.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-moet-ik-collegegeld-betalen.html

Het wettelijk collegegeld voor een voltijdse opleiding bedraagt:
1.672 euro voor het studiejaar 2010/2011;
1.713 euro voor het studiejaar 2011/2012.

Op de Rietveldacademie betaal je ook €1713,00
Zie hieronder voor de details.

http://www.gerritrietveldacademie.nl/files/collegegeld/CollegeldBachelor07_2011nl.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kijk is op deze link (zie bron) daar staat een overzicht.