Word een MBO2-opleiding ten alle tijde vergoed?

Ik weet dat een MBO2-opleiding niet word vergoed met een prestatiebeurs, maar met een gewone beurs. Waarschijnlijk omdat het wettelijk verplicht is een startkwalificatie te behalen (diploma MBO2, havo of vwo)
Maar nu volg ik een thuisstudie VWO, en wil later daarmee iets in de laboratoriatechniek doen. Maar nadeel van een thuisstudie is dus dat het puur theorie is. Dus wilde ik een MBO2 opleiding doen om mijn practicum wat op te schroeven voor ik aan een HBO/WO opleiding begin, zodat ik niet zo'n grote achterstand heb. Maar ik heb dan dus al mijn startkwalificatie en zit er mee dat als ik halverwege de opleiding stop, moet ik dan ook studiefinanciering terug gaan betalen of niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik kan (en wil) niet beoordelen of je er verstandig aan doet de mbo 2 opleiding te gaan volgen. In elk geval: als je een mbo-opleiding op niveau 1 of 2 doet, dan is je studiefinanciering te allen tijde een gift. Ook als je de studie zou afbreken. Na je opleiding betaal je alleen een eventuele lening terug. Zie de bron hieronder. Met de link: berekening studiefinanciering kan je uitrekenen hoeveel je per maand aan studiefinanciering kan krijgen: http://www.ib-groep.nl/studiepunt/rekenprog/FIP112_S01.asp?jaar=2012&periode=1

Bronnen:
http://duo.nl/particulieren/studiefinancie...

Een MBO2 opleiding is zo laag dat je daar geen enkel voordeel mee zult behalen voor een HBO/WO opleiding. Met jouw nivo haal je dat zo in en je leert ook alles op je vervolgopleiding. Niet doen dus, het heeft geen enkele zin en het is ook niet fijn voor je medestudenten en voor jou. Toegevoegd na 2 minuten: Waarom mis je practicum op het VWO, omdat het een thuisstudie is? Bespreek dit eens bij het instituut van je thuisstudie want hoe kun je bijv een scheikunde-examen halen als je nooit praktijk hebt gehad? Als je dat examen kunt halen heb je dus ook voldoende bagage voor je vervolgopleiding en mbo2praktica's zijn NIET te vergelijken met VWO practica's en je zult er ook niets aan hebben als je naar de universiteit gaat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100