Word een MBO2-opleiding ten alle tijde vergoed?

Ik weet dat een MBO2-opleiding niet word vergoed met een prestatiebeurs, maar met een gewone beurs. Waarschijnlijk omdat het wettelijk verplicht is een startkwalificatie te behalen (diploma MBO2, havo of vwo)
Maar nu volg ik een thuisstudie VWO, en wil later daarmee iets in de laboratoriatechniek doen. Maar nadeel van een thuisstudie is dus dat het puur theorie is. Dus wilde ik een MBO2 opleiding doen om mijn practicum wat op te schroeven voor ik aan een HBO/WO opleiding begin, zodat ik niet zo'n grote achterstand heb. Maar ik heb dan dus al mijn startkwalificatie en zit er mee dat als ik halverwege de opleiding stop, moet ik dan ook studiefinanciering terug gaan betalen of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De stap mbo 2 en dan hbo is te groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Qua theorie is het niet te groot, gezien mijn opleiding VWO. En aangezien ik 0 ervaring heb wat betreft practicum, en MBO2 het enige is waarbij ik (waarschijnlijk) de stufi niet terug hoef te betalen wanneer ik met de opleiding stop, is dit de enige oplossing die er voor mij bestaat.

Het beste antwoord

Ik kan (en wil) niet beoordelen of je er verstandig aan doet de mbo 2 opleiding te gaan volgen.
In elk geval: als je een mbo-opleiding op niveau 1 of 2 doet, dan is je studiefinanciering te allen tijde een gift. Ook als je de studie zou afbreken. Na je opleiding betaal je alleen een eventuele lening terug. Zie de bron hieronder.

Met de link: berekening studiefinanciering kan je uitrekenen hoeveel je per maand aan studiefinanciering kan krijgen: http://www.ib-groep.nl/studiepunt/rekenprog/FIP112_S01.asp?jaar=2012&periode=1
fisbel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een MBO2 opleiding is zo laag dat je daar geen enkel voordeel mee zult behalen voor een HBO/WO opleiding. Met jouw nivo haal je dat zo in en je leert ook alles op je vervolgopleiding.

Niet doen dus, het heeft geen enkele zin en het is ook niet fijn voor je medestudenten en voor jou.

Toegevoegd na 2 minuten:
Waarom mis je practicum op het VWO, omdat het een thuisstudie is? Bespreek dit eens bij het instituut van je thuisstudie want hoe kun je bijv een scheikunde-examen halen als je nooit praktijk hebt gehad? Als je dat examen kunt halen heb je dus ook voldoende bagage voor je vervolgopleiding en mbo2praktica's zijn NIET te vergelijken met VWO practica's en je zult er ook niets aan hebben als je naar de universiteit gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je krijgt in de opleiding aanwijzingen over hoe je alles moet doen, maar niet de mogelijkheid (tenzij je het geld hebt om alles aan te schaffen) om het te doen. Vandaar dat ik een plek zoek waar een lab beschikbaar, zodat ik toch die ervaring op kan doen. Natuurlijk komt het niveau ervan niet eens in de buurt, maar als ik zelfs de basis niet weet zal ik een enorme achterstand oplopen. Overigens zijn mijn plannen ietwat gewijzigd en wil ik kijken of ik MBO2 met deze thuisstudie kan combineren voor een jaartje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dat het punt is, zou je ook een middelbare school in de buurt kunnen vinden waar ze het goed vinden als jij een keer wat scheikundelessen meevolgt. Ik vind het nogal omslachtig om je in te schrijven bij een MBO-2 opleiding omdat je practicumervaring wilt opdoen die hoort bij je VWO. En daarbij vind ik het persoonlijk het helemaal juist om dan gebruik te maken van deze vorm van studiefinanciering: de financiering voor MBO-1 en -2 opleidingen is altijd een gift, omdat het bestemd is voor mensen die niet op een hoger niveau kúnnen instromen, die wel een relatief hoog risico hebben op uitval, en die misschien wel nooit genoeg zullen verdienen om een lening terug te betalen. Niet dat je iets zou doen dat tegen de wet is, en het is uiteraard ook je eigen keus, maar ik vind het toch niet helemaal juist om gebruik te maken van de studiefinanciering die geldt voor MBO-2 terwijl je straks door kunt naar de universiteit. Maar goed, dat is een andere kwestie.