Hoe kan ik een bedrijf toch overtuigen dat ik WEL de juiste kandidaat ben (zie uitleg)

Ik ben een 24-jarige meid, heb een juridische opleiding gevolgd en een goed CV (dwz goede stage plekken en langdurig bij bedrijven gewerkt).
Ik werk momenteel bij een bedrijf waar het project ten einde komt, waardoor ik een andere baan moet zoeken.

Het viel me op dat het aanbod vacatures schaars is in de richting waar ik in wil werken. DUS... verleg ik mijn eisen en solliciteer ook op functies zoals klantenservice of administratief werk.

Maar ik krijg te horen dat ik een te goed CV heb voor de functie waarop ik solliciteer. Zij zijn bang dat ik hen op korte termijn verlaat voor een hogere functie.
Ik heb aangegeven dat ik absoluut geen Jobhopper wil zijn en ergens minimaal 1 jaar wil blijven. Dit meen ik ook oprecht!

Toch... zie ik hen twijfelen!

Hoe kan ik hen toch overtuigen?
Want bij het zoveelste gesprek en correspondentie ben ik het beu.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je CV maak je om je ervaring, die er voor dat bedrijf toe doet!, er in te zetten. Er moeten natuurlijk geen gaten in zitten want dat roept vragen op die je liever niet wilt.
Wat misschien kan helpen is om per stage of bedrijf waar je hebt gewerkt, de vaardigheden en ervaringen te benoemen die voor DAT bedrijf (waar je solliciteert) van belang kunnen zijn.

Het is begrijpelijk dat een bedrijf wantrouwend is naar de duur van je verblijf op die functie. Dat is ook logisch want als je de kans hebt dan ga je natuurlijk ook voor een functie waar jij je studie voor hebt gedaan! Van beiden kanten begrijpelijk.
Je kunt natuurlijk beloven dat je wilt blijven en trouw bent en dat zal ook zo zijn. Alleen merk je nu dat de banen in jouw vakgebied dun gezaaid zijn en als je eindelijk ziet dat die er wel weer komen, zul je wel dom zijn als je er dan niet voor gaat. Dan gaat het nooit lukken (hoe trouw je ook wilt zijn).

Nu een oplossing die je mogelijk helpt:
Je bent absoluut te prijzen dat jij graag wilt werken en niet zit te springen om een uitkering. Jij doet er alles aan om aan het werk te komen! Dat is de juiste instelling!
Ook al is het werk dat minder goed betaalt en niet in jouw lijn van opleiding en wensen ligt.
Gebruik die drive om aan de slag te komen. Meld dat je wilt werken en ga je meer richten op de bedrijven die jouw banen WEL hebben maar nog niet vacant.
Als je daar op een telefoniste baan of administratieve baan solliciteert, met je uitleg dat je bereid bent om daar te beginnen en zo ook het bedrijf kunt leren kennen tot er een passender functie is, komt dat heel gemotiveerd over.
Je salaris zal in verhouding zijn met je werk dat je doet (en niet met je opleiding) en dat is even niet anders.
Je hebt dan wel een baan en dat pleit voor je.
Ga daarnaast kijken wat je er aan kunt doen om op je vakgebied bij te blijven en je CV aan te vullen in bijvoorbeeld vrijwilligerswerk (op jouw vakgebied).

Veel succes en motivatie!
Heb vertrouwen in dat je komt waar jij wilt zijn als jij je ogen en oren maar openhoudt en contacten zoekt (netwerkt) in jouw vakgebied. Kijk of er van het soort bedrijven netwerken zijn waar je lid van kunt worden, mensen die je kent gebruiken om jouw beschikbaarheid te verspreiden etc.
Ondernemend, creatief, doortastend, vertrouwend bezig zijn en je komt er wel met jouw goede werkhouding!

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik heb net nog een website voor je gevonden voor juridisch personeel. Hoop dat het iets voor je is!
www.local-legal.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

1 jaar is erg kort in het bedrijfsleven, als jij ze kunt overtuigen dat je minimaal 2 jaar wilt en zal blijven zullen ze het eerder accepteren.

Doordat je hoger gekwalificeerd bent kun je misschien het bedrijf overhalen dat je je kennis etc in andere takken van het bedrijf kunt inzitten. Denk aan advies aan het management of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haal bepaalde zaken uit je CV anders krijg je dat ze je over gekwalificeerd vinden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, nooit liegen in een CV.
Gewoon goed verhaal verzorgen !
Hun vrees is gegrond.
Je bent te hoog gekwalificeerd voor de taken, en waarschijnlijk zal je op korte termijn ook een hoger salaris eis gaan stellen.

Aangeven dat je geen jobhopper bent, is goed ... maar aangeven dat je evt. na 1 jaar de boel wil verlaten is absoluut niet hetgeen ze willen horen. Uitgaande dat een degelijke inwerking soms maanden kan duren.

Misschien dat je kan aangeven dat je niet vies bent om van 'onderaan' de ladder wil beginnen, om na verloop van tijd binnen hetzelfde bedrijf op zoek te gaan naar andere opportuniteiten om dan wel al je kwalificaties te kunnen benutten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Richt je sollicitaties op grotere bedrijven. Als je daar aan de slag kunt bij bijv. klantenservice kun je aangeven dat je bij ziekte van bijv. een jurist altijd kunt invallen. Wellicht kunnen ze er ook een deeltijdbaan van maken, stukje klantenservice en juristenafdeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je niet proberen om ze te overtuigen. Ik neem regelmatig mensen aan en als er mensen komen met teveel opleidingen of ervaring dan nodig ik ze niet eens uit voor een gesprek. Dan levelen ze niet met de medewerkers die er nu zitten en willen ze binnen de kortst mogelijke keren weer weg. Als jij dan zegt ik wil er minimaal een jaar blijven dan zou ik me rot schrikken. Ik had er vorige keer ook een die wilde het wel 1,5 jaar doen. Dan hoop ik juist net profijt te hebben van het feit dat je volledig ingewerkt ben en zelfstandig met nieuwe ideeen komt.
Wellicht kan je bij een detacheerder solliciteren. Daar is het wat geaccepteerder dat je klussen aanneemt onder je niveau. Je krijgt de kans om bij verschillende bedrijven je te bewijzen en te laten zien wat je kan. Misschien komt daar juist wel een mooie kans uit.
Succes.