Langdurig ziekteverlof aanvragen of niks zeggen ?

Hallo

Ik heb 13 mei een informatie bijeenkomt voor een gastric bypass ( maagverkleining )
Hierna volgt nog een screening en als het goed is krijg ik dan een datum voor de operatie ..

Ik wil het zo plannen en hopelijk lukt dat om eind juli begin augustus geopereerd te worden ..

In September ga ik namelijk een opleiding beginnen bij het bedrijf waar ik nu met een 0 uren contract werk ..
Moet ik nu langdurig ziekteverlof aanvragen of gewoon niks zeggen .. Ben denk ik 4 tot 6 weken uit de running ..

Ik werk in de gehandicaptenzorg en moet dus echt goed hersteld zijn voordat ik weer aan de slag kan ..

Wie kan mij advies geven ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K
Ritsuka
10 jaar geleden
niets zeggen is niet echt netjes, dan rekenen ze op je en ben je ineens lang weg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoezo `rekenen op me` ik heb een 0 uren contract dus heb helemaal geen verplichting om te komen ................
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kans dat je precies dan die operatie krijgt is klein, het kan ook zomaar uitgesteld worden en dan zit je met het begin van je opleiding.

Het beste antwoord

In dit geval zou ik dit zeker melden, het is ten eerste eerlijk en ten tweede een goed teken dat je aan je overgewicht werkt, wat je werk in de toekomst gemakkelijker maakt. Ik vind het positief overkomen dat je daar serieus mee bezig bent. Het kost nu misschien wat dagen dat je niet kunt werken, maar kan in de toekomst veel ziekteuitval voorkomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet langdurig ziekteverlof aanvragen want je hebt de plicht om op het werk te verschijnen als je werkgever je oproept. Als je opgeroepen zou worden gedurende die periode van 4 tot 6 weken dat je uit de running bent en je kunt daar niet aan voldoen pleeg je contractbreuk.

Bovendien is het zo wie zo goed om altijd zoveel mogelijk open kaart te spelen met je werkgever voor het vertrouwen. Dan kun je ook rustig helemaal goed herstellen en kun je optimaal aan de slag. Dat is voor zowel jezelf als je werkgever het beste.

Succes met de operatie en een goed herstel toegewenst.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een nul uren contract ben je niets verplicht!
Ceeve
10 jaar geleden
Zeker wel in principe dien je te komen werken als je wordt opgeroepen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan heb je gelijk. Plus.
Uiteraard moet je dit doorgeven.

Met een maagverkleining zit je (net als met borstvergroting/verkleining, buikwandcorrectie, liposuctie e.d.) overigens op de grens van medisch noodzakelijke en cosmetisch wenselijke operaties.

Uit de vraag is mij niet duidelijk of je in september nog steeds dat 0-urencontract hebt of een 'gewoon' contract voor bepaalde of onbepaalde tijd. Als dat laatste het geval is, geef ik nog het volgende in overweging.

Als er sprake is van een medisch noodzakelijke operatie (als bijv. een huisarts of medisch specialist deze geadviseerd heeft) dan zal de werkgever zeer waarschijnlijk de dagen die hiermee gemoeid gaan als ziektedagen doorbetalen (Loondoorbetalingsverplichting bij ziekte).

Is er sprake van cosmetisch wenselijke operaties dan kan de werkgever stellen dat hiervoor vakantiedagen dienen te worden ingeleverd, al zal de ene werkgever dat anders beoordelen dan de andere. Als er medische complicaties optreden als gevolg van de operatie, is er sprake van 'ziekte' en dan begint de loondoorbetalingsverplichting weer.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is idd niet duidelijk of ze dan nog een 0 uren contract heeft, want dan ligt het anders.