Wat is een informatie-inwinnend gesprek?

Ik moet een informatie-inwinnend gesprek voeren, maar ik weet eigenlijk niet eens wat het is. Wat ik nog wel snap dat het is om informatie in te winnen, dat kan ik opmaken uit de woorden, maar het is voor mij nog niet duidelijk genoeg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarvoor moet je dat gesprek voeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een schoolopdracht, klinkt beetje raar om zoiets te doen in de vakantie, maar het is een inhaalopdracht die ik na de vakantie moet inleveren.

Antwoorden (4)

Het zal dan denk ik vooral de bedoeling zijn dat je open vragen stelt. Op gesloten vragen kan iemand met slechts ja of nee antwoorden en daar krijg je dus geen informatie door binnen. Door slim te vragen kan je de ander meer laten vertellen.
Amadea
12 jaar geleden
Simpel gezegd een intervieuw
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een informatie inwinnend gesprek of interview, zijn enkele dingen belangrijk nl;
Interaktief luisteren: dwz. dat je na een antwoord laat merken dat je luistert door af en toe te bevestigen, iets meer info over een bepaald antwoord te vragen enz.
De juiste vragen stellen die leiden naar een geschikt antwoord.
Doorvragen.
Denk aan de kracht van herformuleren en samenvatten.

Vaak krijg je dan nog aanvullende info en kom je steeds meer te weten. Zo win je dus informatie in!
amc
12 jaar geleden
Een informatie-inwinnend gesprek bevat vragen van jouw kant welke antwoorden oplevert waaruit je informatie kan destilleren.

Dit werkt vaak beter dan een interview, door directe vragen te stellen kun je op de geinterviewde te scherp overkomen en gaat deze een muur optrekken.

Een informatie-inwinnend gesprek is juist een amicaal gesprek waarbij je veel persoonlijke interesse toont en de ondervraagde persoon het gevoel geeft dat wat hij/zij vertelt voor jou persoonlijk belangrijk is.

Een van de meest succesvolle wegen is de persoon in kwestie om raad vragen, deze voelt zich dan niet gauw bedreigd en wil je vaak helpen door wijze en goede antwoorden te geven.

Deze methode pas ik vaak (gemeend 0 toe in de zin van dat ik ook eerlijk poog goede raad te krijgen waar ik wat mee kan doen.

Een ervaren gesprekspartner leest geveinsde interesse al snel af aan je lichaamstaal en diepte van het doorvragen.

Het is dus van beland dat je oprechte belangstelling hebt en toont aan de ondervraagde.

Je krijgt dan veel los en het gesprek verloopt niet zelden zeer prettig.
Ook de ondervraagde houdt dan een goed gevoel aan het gesprek over en zal een volgend verzoek van je sneller inwilligen.