Ben ik verplicht om mijn lessen te volgen?

Ik ben tot mijn grote spijt het afgelopen schooljaar blijven zitten en nu moet ik 5VWO over doen. Nu is het zo dat ik in oktober 18 word en vraag ik me af of ik verplicht ben om al mijn uren te volgen. In de leerplichtwet ben ik helemaal niets tegen gekomen dat ging over leerplicht na je 18e verjaardag maar andere mensen van mijn school die het afgelopen jaar 18 zijn geworden moesten van de coördinator gewoon alle lessen volgen. Dat de coördinator dat zegt kan ik begrijpen maar ik vraag me af of het verplicht is. Ik heb dankzij een zesjesmentaliteit en en een black-out voor een belangrijke toets het jaar niet gehaald en ik heb geen zin om komend jaar weer alle lessen opnieuw te moeten volgen. Alvast heel erg bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (6)

Voor de wet ben je niet meer leerplichtig en hoef je dus niet alle lessen te volgen.
Echter, je hebt je wel aan de schoolregels te houden. Als je van de school je lessen moet volgen en je blijft dat weigeren, kan de school je schorsen en zelfs verwijderen.

Op mijn school mocht je vanaf je 18e zelf verzuimbriefjes schrijven, dat is wellicht een uitweg. Al kun je ook niet elke dag naar de dokter moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk moet je alle lessen volgen. Dat je niet bent overgegaan naar het volgende schooljaar komt doordat je niet voldoende kennis hebt opgedaan. Hiervoor krijg je nu een tweede kans en die zou ik maar met beide handen aannemen, want hier betalen je ouders en de rest van Nederland tenslotte belastinggeld voor.
Als je gaat spijbelen, zou je zo maar geschorst kunnen worden en dan haal je examen zeker niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in precies dezelfde situatie gezeten.

Je bent voor de wet niet verplicht naar de lessen te gaan, je bent alleen nog verbonden aan de regels van de school. Nu je 18 bent kan de directie je veel makkelijker van school sturen, dus pas op met spijbelen.
Mijn motivatie was uiteraard tot een dieptepunt gedaald in mijn doubleerjaar, waardoor ik veel ben gaan spijbelen. Uiteindelijk is dit opgelost doordat ik met de directeur heb overlegd over een apart rooster. Ik hoefde -onder een aantal voorwaarden (overige uren 100% aanwezigheid, goede cijfers, etc.)- nog maar een deel van de lessen te volgen. Het eindresultaat mag er zijn: ik heb inmiddels mijn gymnasiumdiploma behaald.
Je gaat het waarschijnlijk niet volhouden om alle lessen te volgen, zeker niet als je veel tussenuren hebt (die uiteraard na eerste en voor laatste uren ingepland staan). Ik raad je aan direct bij aanvang van het schooljaar in gesprek te gaan met je mentor om een dergelijke regeling te treffen, het is echt de ideale oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles verandert elk jaar, zo lijkt het wel.? Maar: je bent tegenwoordig veel langer "leerplichtig". Als je onder de 28 jaar bent, bestaan er allerlei hulp-trajecten om je of om te scholen, of om je een baan te bezorgen.

Voorbeeldje van hoe dat dan in de praktijk werkt:
http://www.bussum.nl/producten-en-diensten/inhoud/pdc/toon/product/jongeren-tot-27-jaar-wij/

Je bent niet verplicht om al je lessen te volgen, maar het is wel belangrijk je toetsen/tentamens te halen.
Leerplicht stopt tegenwoordig niet bij een bepaalde leeftijd, maar bij wat voor een diploma je hebt: iedereen moet er één hebben (op zich trouwens denk ik een goed uitgangspunt).

Dan je vraag(element) over het overdoen van VWO5. Ik weet niet zeker hoe dat nu geregeld is. Ik heb zelf een VAVO-opleiding gedaan, omdat ik ook zou blijven zitten in 5 VWO. Dus: 5&6VWO in één jaar gedaan in een zogenaamde 'volwassenen-opleiding'. Is dat niet wat voor volgend jaar?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voortgezet_algemeen_volwassenenonderwijs

Je bent net een maandje te jong, maar daar kun je dan dispensatie voor aanvragen bij de desbetreffende school
(zelf ook gekregen).

In mijn geval scheelde het toch een heel jaar aan studie en kosten, en het is gewoon hetzelfde diploma als de rest heeft. Alleen waren mijn klassen wat kleiner. Was qua opleiding hetzelfde als mijn vriendin (die hetzelfde deed) via het Luzac, alleen is dat veel en veel duurder... :-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De leerplichtwet stelt dat jongeren regelmatig de lessen dienen bij te wonen tot 30 juni van het jaar waarin ze 18 jaar worden. Je bent dus eigenlijk verplicht om de lessen bij te wonen, ook al ben je al 18. Maar, het volgende schooljaar ben je dat NIET meer... hoewel ... je krijgt pas je diploma als je als 'regelmatige' leerling de lessen hebt bijgewoond, gedurende elk jaar van je middelbare opleiding. Als je dat niet bent, dan kan men je diploma weigeren, ook al ben je 'geslaagd."

Toegevoegd na 5 dagen:
Mijn antwoord is van toepassing op de "leerplichtwet" in België NIET van Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast de vraag over leerplicht is er vooral het probleem van "leerling zijn". Zolang je leerling bent, val je onder bepaalde wetgevingen (denk aan kindergeld, werkmens versus student, ...)

Als je je jaar wil overdoen en dus geen schoolverlater wil zijn, hoor je je te voegen naar de vereisten van de school. Die eisen bijna allemaal "regelmatigheid", hetgeen betekent dat je verplicht bent de lessen te volgen. Dit is bv anders op universitair niveau waar men geen verplichting vraagt voor het bijwonen van lessen, met misschien uitzondering van praktica.

Dus ja, als je leerling wil zijn op school (met de mogelijkheid tot het behalen van je diploma) zal je dus ook de lessen moeten bijwonen.

Of je mag stoppen met school hangt af van de leerplicht. Meer hierover (wetgeving Nederland versus België) vind je in de bijgevoegde link)

Het is dus een "alles of niets"-situatie. Ofwel ga je naar school, ofwel stop je ermee.