Over de hele wereld gebruiken blinden en slechtzienden braille. De letters zijn overal hetzelfde. De aanvullende tekens zijn een probleem. Neem bijvoorbeeld de punt. Dat leesteken is voor zienden op het hele westelijk halfrond hetzelfde. Maar voor blinden is het in het Franse, Engelse en Nederlandse taalgebied anders.

Ook talen die het Latijnse schrift niet kennen, gebruiken braille. In het Hebreeuws en Arabisch leest men van rechts naar links, maar braille moet je in deze talen van links naar rechts lezen. Braille wordt in Oosterse landen dus op een Westerse manier geschreven.